Expozice děl brněnské výtvarnice podle autorky výstavy, ředitelky galerie Aleny Potůčkové, splňuje tři cíle. „Představuje publiku zajímavou solitérní osobnost, jíž se přes evidentní kvality díla dosud nedostalo zasloužené pozornosti. Zároveň upozorňuje na pozoruhodný posun ve formálním i obsahovém využití kresby jako prostorového fenoménu a konečně rozvíjí ideu tvorby koncipované přímo pro jedinečné prostředí barokní jízdárny," uvedla v tiskové zprávě.
Čtyřiasedmdesátiletá Filippovová se letos ohlíží za svou padesátiletou tvůrčí dráhou. Dcera ruského emigranta a vídeňské Češky, absolvovala v roce 1963 studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze se zaměřením na volnou a užitou grafiku, design a knižní kulturu.
Literatura je podle Potůčkové její celoživotní inspirací, ve druhé polovině 80. let její dosud dvojrozměrná grafická nebo kresebná díla expandovala do prostoru. Papír ale zůstal Filippovové základním výrazovým prostředkem.
„Z převážně intimní povahy raných prací docházím v posledním období k vyjádření občanských, etických postojů. Mám ráda Goethův výrok: 'Schaffe, Künstler, rede nicht.' (Tvoř, umělče, a nemluv)," popsala výtvarnice svou současnou tvorbu. V expozici vytvořené pro roudnickou galerii se návštěvníci setkají s motivem vodopádu a levitujícího sloupořadí.
„Protiklad k prostorovým objektům z papírových rolí bude představovat cyklus velkých dvourozměrných kreseb lavírovanou tuší rozprostřených po obvodu jízdárny. Doplní je skrumáže barevných květin, k jejichž tvorbě inspirovala Marii Filippovovou babička, která se této dovednosti naučila v klášterní škole. Jinou, intimní polohu díla bude reprezentovat Deník sestavený z barevných záznamů, jež vznikaly spontánně jako osobní arteterapie v době autorčiny tíživé životní situace," dodala Potůčková.
Společně s dílem Filippovové v hlavním sále ode dneška galerie v předsálí vystavuje také fotografie Petra Helbicha. Výstava je nazvaná Sudkův asistent, protože třiaosmdesátiletý Helbich se slavným českým fotografem dlouhou dobu spolupracoval a v jeho tradici pracoval s dřevěnými velkoformátovými kamerami.
„Černobílé fotografie Petra Helbicha tvoří několik cyklů, v nichž se neustále pohybuje mezi městským prostředím a divokou přírodou beskydských pralesů. Společně se v nich prolíná důraz na detail a kompozici spolu se snahou o zachycení atmosféry místa," uvedl autor výstavy Miroslav Divina.