Když v roce 1937 vzplála a havarovala vzducholoď Hindenburg, šlo o jedno z nejhorších leteckých neštěstí dané doby. Navíc předznamenalo konec využívání podobných strojů v masové dopravě. A to na desítky let. Jenže vzducholodě nakonec neřekly poslední slovo. Třeba britská firma Hybrid Air Vehicles nyní zveřejnila nové vizualizace svého stroje. Pasažéry má přepravovat na kratších trasách. Cestujícím nabídne nejen luxusní interiér s panoramatickými okny, ale také dobrý pocit z cesty - má totiž být ekologickou alternativou k letadlu.

Jak uvedla společnost v tiskové zprávě, nová vzducholoď pojme sto cestujících a při letu vytvoří o devadesát procent méně emisí než běžná letadla. „Do roku 2025 bude k dispozici hybridní model, který kombinuje palivový a elektrický motor. Plně elektrická verze bude do roku 2030," uvádí firma Hybrid Air Vehicles.

Proletět se vzducholodí Airlander má být jedinečným zážitkem. Luxusní interiér má totiž mimo jiné nabídnout panoramatická okna, sahající od stropu kabiny až po podlahu. „Kabina bude velká a prostorná. Hluk v ní bude nepatrný a stejně tak lidé oproti letadlům pocítí minimum turbulencí," řekl pro CNN výkonný ředitel firmy Tom Grundy.

Hlavní je bezpečí a pohodlí

Společnost rovněž budoucím pasažérům vzkazuje, že let vzducholodí bude zcela bezpečný. Stroj totiž bude splňovat všechny bezpečnostní podmínky, které dodržují i výrobci letadel. „Co se týče porovnávání s tragickou nehodou Hindenburgu, tento stroj byl naplněn vysoce hořlavým vodíkem. Náš Airlander je naproti tomu založen na intertním a nehořlavém héliu," poznamenává firma na svých webových stránkách.

Do dvou let chce mít společnost k dispozici trojici těchto luxusních vzducholodí. První cestující se jimi pak mají svést v roce 2025. V plánu už jsou i trasy, kudy poletí. „Vzducholodě budou spojovat města vzdálená několik stovek kilometrů. Půjde zejména o místa, která dosud nepropojují vysokorychlostní vlakové spoje," píše CNN.

Aktuální plány mluví třeba o letech mezi Belfastem a Liverpoolem ve Velké Británií, kanadským Vancouverem a americkým Seattlem, či mezi hlavními městy Norska a Švédska. Maximální rychlost vzducholodě má být 130 kilometrů v hodině. Airlander má mít navíc podle zástupců společnosti ještě jednu výhodu oproti železnici či letadlu. „Nejsme vázaní na žádnou letištní strukturu. Přistát a vzlétnout můžeme prakticky z jakéhokoliv dostatečně rovného místa. A třeba i z vody," poznamenal Grundy pro CNN.

Využití vzducholodí ke komerčním letům je zatím po desetiletí spíše snem než realitou. Na světě podobných strojů existuje méně než třicet. Mezi nejznámější vzducholodě patří třeba stroj společnosti Goodyear, využívaný jako netradiční reklamní nosič. Model Airlander 10 britské společnosti Hybrid Air Vehicles je zatím největší hybridní vzducholodí. Dosud absolvoval několik testovacích letů.