Koronavirus hodil do automobilového průmyslu "vidle". Automobilky v Evropě hlásí za duben dramatický pokles výroby nových aut i malý zájem o ta už hotová. Řada závodů i prodejen v důsledku vládních restrikcí dočasně zavřela. Pokles poptávky zasáhl i firmy v regionu, které do vozidel šijí potahy, dodávají díly nebo i vlákno na výrobu pneumatik.

Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vývoj výroby vozů letos v dubnu vstoupí do historie. „Odstávky vyvolané pandemií koronaviru způsobily dramatický propad dubnové produkce o 88,5 procenta. Mezi lednem a dubnem letošního roku zapříčinila omezení meziroční propad výroby o 152 799 motorových vozidel, tedy minus 31,1 procenta,“ uvedlo sdružení. „Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec,“ doplnil prezident SAP Bohdan Wojnar.

Na automobilovém průmyslu je závislý i lovosický závod Glanzstoff Bohemia. Kvalitní viskózové vlákno, které tu vyrábějí, používají špičkoví výrobci jako Pirelli, Continental, Goodyear či Dunlop na vysokorychlostní pneumatiky. Ještě v první polovině března fabrika neplánovala omezení výroby, pak ale nastal obrat. „Situace se rapidně zhoršila,“ potvrdil jednatel Milan Grmela. „V dubnu jsme měli nejmenší prodeje za celou dobu naší skupiny Glanzstoff. V květnu to bude ještě horší,“ konstatoval jednatel.

Výrobu v Lovosicích tedy museli omezit, kolem 120 zaměstnanců zůstalo doma na 60 procentech platu. Ještě v květnu nebo zkraje června možná celý závod na jeden týden odstaví. O propouštění tu ale neuvažují. Věří, že se byznys s auty a s tím i poptávka po lovosickém vláknu zase rozjede.

Minulý týden začali znovu rozjíždět výrobu automobilových dílů v lovosickém závodu TRCZ, kde ji v březnu omezili na pětinu. „Momentálně jedeme na dvě směny, byť odpolední je ještě trošku omezená,“ uvedl mluvčí TRCZ Miroslav Horký. Zaměstnanci byli dosud doma na 80 procentech mzdy, a tak na ně pozastavení výroby nemělo až tak bolestivý ekonomický dopad. „Bohužel jsme se museli rozloučit s několika z nich ve zkušební době a s několika, jimž vypršela smlouva. Tedy k výpovědím jsme prozatím nemuseli sáhnout a propouštění neplánujeme. Další kroky budou záležet na ekonomickém vývoji ve světě, jednoduše na prodeji aut,“ dodal Horký.

Dolů s produkcí šel v březnu kvůli zastavení výroby v některých automobilkách také roudnický Adient, který se specializuje na šití autopotahů. Závod nicméně v době krize nepřestal vyrábět, částečně výrobu provizorně přeorientoval na šití roušek, kterých jeho zaměstnanci ušili bezmála půl milionu. „V tuto chvíli jsme se již vrátili k šití autopotahů. Průběžně si ověřujeme situaci u našich zákazníků. Vše se mění, ale už nyní je jasné, že poptávka je menší, než byla v únoru 2020,“ popsala vedoucí personálního oddělení Adientu Věra Matoušková.

Pokles produkce
O kolik šly české automobilky letos dolů s výrobou oproti předchozímu roku? Podle Sdružení automobilového průmyslu bylo od začátku ledna do konce dubna v českých automobilkách vyrobeno 337 497 osobních vozidel (o 31,1 % méně než loni). Škodovka vyrobila 218 374 automobilů (- 29,6 %), Hyundai 65 890 automobilů (- 35,3 %) a TPCA 53 233 vozů (- 31,5 %).