Sobotní cíl je tak velmi blízko a jen málokdo chce udělat chybu. Jezdci jsou opatrnější a i rozdíly v rychlostních zkouškách se zmenšily. V cílové Saltě byl třináctý Roudnický Kozlovský. Kolomý na kamionu z roudnické dílny Buggyry obsadil až pětadvacáté místo. U Fat Boye se totiž potýkal s problémy s řízením. Kolomý ale nebyl sám, komu se nevyhnuly potíže, přesto si udržel v průběžném pořadí sedmou příčku. Díky včasné reakci týmu a využití posledního „žolíka" bude Kolomý startovat do jedenácté etapy z výhodnějšího třináctého místa.

Až se bude na desátou etapu letošního Dakaru vzpomínat, rozhodně to bude na počasí. Startovalo se ve studené, suché a prašné Atacamě na chilské straně hranic v nadmořské výšce přes 3000 metrů a v teplotách pod nulou, na přejezdu posádky atakovaly 4841 m n. m. a dojíždělo se v Argentině za tropické bouře o 3600 metrů níže. Nejen technika, ale i lidé tak dostali v etapě měřící celkem 859 km maximálně zabrat.

Zdroj: Youtube

„Na tuhle etapu asi nikdy nezapomenu. Extrémní nadmořská výška nám dala pořádně zabrat. Nemůžete pořádně dýchat a z nedostatku kyslíku vás bolí hlava. Tohle už má co dočinění s vysokohorským tréninkem, kterého v Polabí těžko dosáhnete. Vždyť v takové výšce už začínají základní tábory horolezců, kteří míří na Everest. Pro nás je to nárazovka, ze které zase hned odjedeme. O to je ten nápor na organizmus větší," sdělil roudnický palubní mechanik Tatry Daniel Kozlovský s tím, že členové týmu řešili výškový rozdíl při přejezdu mezi bivaky acylpyrinem a snahou vše zaspat, tedy přesně tak, jak si závodní posádka nemůže dovolit.

„Dneska ideální etapa pro tatrováckej podvozek. Bohužel pozlobily věci, které doteď fungovaly, za což nejspíš může vysoká nadmořská výška a náhlé změny teplot. To jsou bohužel záležitosti, které doma neotestujeme, a které prověří až Dakar. Nejhorší je, když musíme vylézat z auta a to jsme dnes absolvovali hned dvakrát. Pokaždé jsme se pak snažili ztrátu dohnat a předjížděli některé závodníky až třikrát. Museli si myslet, že si asi děláme srandu. Je to škoda, takhle bychom neměli ztrácet čas, ale naštěstí to na celkové pořadí nemělo vliv," řekl po příjezdu dobivaku v Saltě Martin Kolomý, který v závěru etapy ještě lehce „poupravil" Tatru o skálu. „Na posledních sto kilometrech jsme na to opravdu tlačili a stáhli ještě něco z náskoku vedoucích jezdců, a to i přesto, že jsem jednou chyboval. Naštěstí to odnesl jen bok Tatry," dodal s úsměvem Kolomý, který byl v závěru etapy s přehledem nejrychlejší.

"Během celého roku jsme intenzivně testovali, najezdili jsme tisíce kilometrů a prověřili snad každou součástku. Ale až tady na Dakaru jsme mohli tyto testy konfrontovat se skutečnou realitou. Víme už, že musíme mnohem více a jinak trénovat v dunách. Po dnešku také víme, že je nutné simulovat zátěže některých součástek i ve vysokých nadmořských výškách a při teplotách pod bodem mrazu. Nicméně je nutno vnímat, že jsme na Dakaru teprve druhý rok a že jsme i za ten jediný rok dokázali připravit závodní speciál Tatra na velice vysoké úrovni. Velký úspěch na nejtěžší rallye na světě totiž nelze očekávat ihned," hodnotil uplynulých deset etap konstruktér dakarského speciálu týmu Tatra Buggyra Racing David Vršecký, roudnický rodák a dvojnásobný evropský šampion v tahačích.

Dakar stále vede Rus Mardějev. Do konce 37. ročníku nejtěžší rallye světa zbývají závěrečné tři etapy. Jedenáctá prověrka vede ze Salty do Termas Rio Hondo o celkové délce pět set dvacet kilometrů. Ostrá dvoustovka by tentokrát měla patřit k těm rychlejším.