„Plán na postavení nového vozu vznikl přede dvěma lety. Stavbu jsme ale odkládali, protože poslední dva roky se stále řešila změna pravidel a homologací Mezinárodní automobilové federace FIA pro Dakar. Konečné znění pravidel bylo známo až letos v létě. Až na základě toho jsme implementovali poslední změny do projektu a teprve jsme začali stavět auto. To je zpoždění minimálně půl roku proti nejhorší variantě, kterou jsme měli. Ale s tímto autem v lednu pojedeme,“ je přesvědčen šéf Buggyry Martin Koloc.

Při konstrukčních pracích využívají specialisté nejnovější trendy včetně umělé inteligence a virtuální reality. „Na optimalizaci se podílí umělá inteligence, používáme výpočty CFD (Computational Flight Dynamics). A to na proudění vzduchu, rozložení vah i tvar karoserie. Snažíme se zachovat DNA Tatry, přestože to bude čumákové auto. Myslíme si, že to bude zásadní výkonnostní posun. Od letošního Dakaru očekáváme testování a stavbu druhého auta započneme hned v únoru po vyhodnocení Dakaru 2024,“ popsal Koloc vývoj nového speciálu.

Fotbal ilustrační
Úštěk dál vítězí. Další tři body trefil hattrickem kapitán Rešl

Šéfkonstruktér Buggyra David Vršecký přiznal, že novinka v podobě AI mu přinesla nový pohled na stavbu závodního vozu. „Člověk se musí naučit umělou inteligenci správně použít. Důležité je zadání. Naše data jsou specifická a velmi složitá. A jen se správným zadáním může přijít dobrý výsledek.“

Vršecký se smíchem zavrhl představu, že si jen sedne k počítači, milé AI řekne „Navrhni kamion Tatra tak, aby přežil Rallye Dakar“, a má vystaráno. Naopak všechny nápady, se kterými systém řešící komplexní úlohy přichází, musí pak konstrukční tým pečlivě ověřit. „Může vás to zavést na špatnou cestu. Umělou inteligenci beru spíš jako kamaráda, který mi dokáže poradit. Něco jako lepší Google. Také závisí na tom, jaká má AI data. Jsou novější on-line knihovny, ze kterých může čerpat,“ vysvětlil závodník a konstruktér v jedné osobě.

„Nějak se ale začít musí. Může nám pomoci poradit s volbou materiálu. Nebo třeba vypočítat spoustu složitých věcí, kterými se nemusíme zdržovat. Ten hlavní nápad musíme mít pořád my. AI nám může ukázat nový směr, kam naše myšlenky směřovat,“ dodal David Vršecký.

Házenkáři Lovci Lovosice ilustrační
Opět přestřelka s Frýdkem-Místkem. Lovci jdou v domácím poháru dál

Vedle umělé inteligence je mu velkou mocí software Gravity Sketch pro virtuální realitu (VR). Díky němu si konstruktér může navrhovaný kamion představit s využitím brýlí pro VR, jakoby stál před ním hotový. „Grafik nakreslil venkovní obal trucku. Dívat se na kamion v měřítku 1:1 je určitě lepší než 3D model. Ten je trošku iluzorní. Takhle se můžete procházet kolem auta a prolézat ho i těch úhlech, kde vám ve 3D něco stíní.“

I díky novým inovacím jsou všichni v Buggyře pěvně přesvědčeni, že nová Tatra bude hotová včas a postaví se na lednový start Rally Dakar. „Je to obrovský mazec. Problémy jsou hlavně s dodávkami externích firem. Po covidu se situace vinou současné napjaté situace nijak výrazně nezlepšila a na některé díly či materiály místo týdnů čekáme měsíce,“ vysvětlil šéfkonstruktér Buggyry.

Už 46. ročník Rallye Dakar startuje 5. ledna 2024 a končí 19 ledna. Popáté v historii se pojede na území Saúdské Arábie, na programu je 12 etap. Tým Buggyra ZM Racing nebude zastoupen jen v kategorii kamionů, kde bude finální jezdecké složené oznámeno během listopadu. Debut v elitní třídě závodních aut Ultimate (dříve T1+) čeká Aliyahh Koloc ve speciálu Red-Lined REVO T1+. Ta se po letošním lednovém debutu na slavné soutěži ve speciálu třídy T3 se jako jediná žena utká s takovými hvězdami cross-county rally, jako jsou Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz senior či Sébastien Loeb.