VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

Salta/Židovice – Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do Argentiny.

15.1.2015
SDÍLEJ:

Tatra s roudnickým mechanikem Kozlovským v 10. etapě Foto: Marian Chytka

Technika se dostala až k pěti tisícům metrů nad mořem. Sobotní cíl je tak velmi blízko a jen málokdo chce udělat chybu. Jezdci jsou opatrnější a i rozdíly v rychlostních zkouškách se zmenšily. V cílové Saltě se tentokrát sedmým místem blýskl pilot krotící kamion z dílny severočeské stáje MKR Technology Martin van den Brink. Roudnický Kozlovský pak skončil třináctý.

„Na tuhle etapu asi nikdy nezapomenu. Extrémní nadmořská výška nám dala pořádně zabrat. Nemůžete pořádně dýchat a z nedostatku kyslíku vás bolí hlava. Tohle už má co dočinění s vysokohorským tréninkem, kterého v Polabí těžko dosáhnete. Vždyť v takové výšce už začínají základní tábory horolezců, kteří míří na Everest. Pro nás je to nárazovka, ze které zase hned odjedeme. O to je ten nápor na organizmus větší," sdělil roudnický palubní mechanik Daniel Kozlovský s tím, že členové týmu řešili výškový rozdíl při přejezdu mezi bivaky acylpyrinem a snahou vše zaspat, tedy přesně tak, jak si závodní posádka nemůže dovolit.

Tatra s roudnickým mechanikem Kozlovským v 10. etapě

Desátá etapa byla skutečně extrémní. Trpěli lidé i technika. Důvod byl jasný – zmíněná nadmořská výška a klimatické podmínky. Etapa z Calamy do Salty měla téměř devět set kilometrů, kdy na tři sta šedesát připadala měřená rychlostní prověrka. Ta odstartovala v Salinas Grandes ve výšce 3 600 m. n. m. s teplotou bod bodem mrazu. Hned na to se závodní kamiony dotkly hranice čtyř a půl tisíc metrů nad mořem. V průběhu celé etapy se prakticky nedostaly pod tři a půl tisíce.

„V této etapě se nám potvrdilo, jak nutné je testovat techniku ve výšce nad tři tisíce metrů. Trochu jsme s tím bojovali. Přece jen jsme ve vývoji dakarské techniky nováčky, ale co se nám podařilo během posledních dvou let, s tím můžeme být velmi spokojení,"usmál se hlavní konstruktér severočeského týmu MKR Technology Mario Kress.

Že se Kress neplete, potvrdil pilot Martin van den Brink, který desátou prověrku zvládnul v sedmém nejrychlejším čase. Holandský jezdec týmu Mammoet Rallysport přitom jede se zcela novým speciálem z technologického centra v Židovicích. Na vítězného Rusa Nikolaeva ztratil třináct minut. Naopak na třinácté pozici tentokrát dojel roudnický mechanik tyrkysové Tatry Jamal s pilotem Arturem Ardavičusem. Ti zaostali o dvacet minut. Van den Brinkův kolega de Baar po předchozích problémech dovezl svůj renault do cíle na sedmnácté pozici. Alianční parťák Tomáš Vrátný pak dvě příčky za ním a třetí z Bonveru Polák Szustkowski byl klasifikován jako osmadvacátý.

Tatra s roudnickým mechanikem Kozlovským v 10. etapě

Dakar stále vede Rus Mardějev, když nejrychlejším borcem mezinárodní česko-holandské aliance je čtrnáctý Tomáš Vrátný.

Do konce 37. ročníku nejtěžší rallye světa zbývají závěrečné tři etapy. Čtvrteční jedenáctá prověrka vede ze Salty do Termas Rio Hondo o celkové délce pět set dvacet kilometrů. Ostrá dvoustovka by tentokrát měla patřit k těm rychlejším.

Výsledky - kamiony - 10. etapa:1. Nikolaev (RUS) Kamaz 4:18:17, 2. Mardeev (RUS) Kamaz +49s, 3. Viazovich (BLR) MAZ +1:19, 4. Loprais (CZE) MAN +4:42, 5. De Rooy (NED) Iveco +5:19, 7. van den Brink (NED) Renault +13:40, 13. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +20:43, 17. de Baar (NED) Renault Trucks +25:23, 19. Vrátný (CZE) Tatra +30:00, 25. Kolomý (CZE) Tatra +43:19, 28. Szustkowski (POL) Tatra +51:30.

Celkově:1. Mardeev (RUS) Kamaz 36:11:56, 2. Nikolaev (RUS) Kamaz +13:21, 3. Karginov (RUS) Kamaz +42:46, 4. Loprais (CZE) MAN +1:22:10, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:19:04, 7. Kolomý (CZE) Tatra +4:05:08, 14. Vrátný (CZE) Tatra +9:14:50, 16. van den Brink (NED) Renault Trucks +9:47:21, 18. Szustkowski (POL) Tatra +11:51:24, 22. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +16:36:56, 31. de Baar (NED) Renault Trucks +27:41:17.

Patrik Pátek

Autor: Redakce

15.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenéři Stadionu Litoměřice při utkání.

Slavia si góly rozdělila do všech třetin

Opravy na vlakové trati, ilustrační foto.

Mezi Lovosicemi a Litoměřicemi budou omezeny vlakové spoje

Naši prvňáci: Základní škola Karla Jeřábka Roudnice nad Labem

Každou středu vám představujeme nové prvňáčky ze škol na Litoměřicku a Podřipsku.

Bezpečnost chodců staví město na první místo

Budyně nad Ohří - Město je známé řadou úzkých uliček, ve kterých musí zvýšit svou pozornost nejen řidiči, ale především chodci.

FOTO: Kávu praží doma, pomáhá mu počítač

Litoměřice - Vědecky praží kávu Michal Ptáček v rodinném domě v Litoměřicích. Dvěma sondami připojenými k počítači kontroluje teplotu zrn i proudícího vzduchu. Kvalitu upražených zrn testuje takzvaným cuppingem.

FOTO: Školáci poměřili své síly v technických hrách

Litoměřice - Fanoušci vědy a techniky soutěžili na Základní škole Lingua Universal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT