Objímání, skákání, smích střídající pláč a obráceně. Emoce byly obrovské. Po tříletém snažení vyhrává Buggyra, potažmo její jezdec Markus Bösiger, titul mistra Evropy race trucků.

Ve španělské Jaramě to měl být celkem poklidný víkend. Bösiger měl před posledními závody v čele náskok na domácího obhájce titulu Antonia Albaceteho 26 bodů. Jenže švýcarský pilot kvůli technickým potížím nedojel v neděli ani jeden závod a Albacete ho o dva body překonal. To hodinky ukazovaly 15.19 a stotisícové španělské publikum se radovalo se svým miláčkem. Nechyběl ohňostroj.

Buggyra ovšem podala protest, protože v hlavním závodě Albacete nedovoleně vystrčil z trati před sebou jedoucího Davida Vršeckého s modrou buggyrou. Začal čtyřhodinový maratón rozhodování traťových komisařů. „Bylo to jasné, vytlačil mě, musí dostat penalizaci,“ měl jasno Vršecký.
Mechanici Buggyry už takový optimizmus nesdíleli. „Přeci jen jsme ve Španělsku, nemůžou nám to uznat,“ tvrdil Jiří Zahálka, když usrkával polévku. Každý trávil čekání na verdikt jinak. Někdo držel zatnuté pěsti a ani nedutal, někdo si dal pivo, někdo diskutoval, proč auto nedojelo.

Do jeho opravy se ovšem nikdo nepouštěl. Nebylo proč. Bylo po posledním závodě. Do kanceláře komisařů chodili všichni zúčastnění a nesli sebou natočené video ze svého vozu. Albacete rozhazoval rukama, že on nic. Ovšem video záznamy z aut Körbera, Allgaura i Levetta mluvily zcela jasně. Všichni stáli za Buggyrou. V 18.50 padnul verdikt. Deseti vteřinová penalizace pro Albaceteho, přesun na 3.místo a tím ztráta tří bodů: Bösiger získává titul o 1 bod!

Konečně se můžou z připravené bedny vyndat čepice a trička s nápisem Buggyra – Champions 2007. „Už jsem si myslel, že je budeme muset pálit,“ smál se manažer týmu Martin Landsdorf.

Radoval se i jinak ledový muž Markus Bösiger. Titul ho rozehřál. „Jsem hrozně šťastný a děkuji týmu a všem, co za mnou stáli,“ ukazoval na padesátku fanoušků, kteří za ním ze Švýcarska přijeli. Měli vlajky své vlasti i české.

„Byl to nejtěžší a nejdramatičtější titul, co jsem získal,“ pokyvoval hlavou mechanik Zahálka, zvaný Gejza. Je to živoucí legenda truck racingu. Obsluhoval auta pro dvojnásobného mistra Evropy Koloce, také pro Körbera, který vyhrál s Buggyrou dva tituly ještě v kategorii super race truck. A nyní s Bösigrem.

Mohla začít nespoutaná oslava. Stříkalo šampaňské, až do pěti hodin ráno se křičelo: „Kdo je mistr? Buggyra!“ A hrála hudba. Největší úspěch měl Katapult se svým hitem Někdy příště. „To je pro Albaceteho,“ smáli se chlapi z Roudnice.

 

 

Nová éra roudnické Buggyry začíná

Před čtyřmi lety se stal nekorunovaným šéfem roudnické Buggyry. Poté, co se zakladatel truckového týmu Martin Koloc stáhl do dubajského ústraní, má hlavní slovo manažer Martin Landsdorf. Když pod jeho vedením v neděli získala Buggyra první evropský titul, dojetím se rozplakal.
V té chvíli vybuchly velké emoce. Přeci jen vyhrát titul o jeden bod a to ještě po uznaném protestu, o kterém se rozhodovalo čtyři hodiny, muselo být psychicky velmi náročné.

Věřil jste, že se to vašemu jezdci Bösigerovi nakonec podaří?
Před posledními nedělními závody jsem byl o tom přesvědčen, dokonce i po kvalifikaci, kdy ani jeden z pilotů nedojel, jsem věřil. Ovšem, když oba naši jezdci vypadli i z hlavního závodu a Albacete byl druhý, trochu mi zatrnulo. V tu chvíli to s námi vypadalo bledě. Ale hned po startu nám David do rádia hlásil, že ho Albacete sestřelil. Hned jsme věděli, že to budeme řešit protestem. Naděje tedy existovala.

Čtyři hodiny se z titulu radoval jeho obhájce Antonio Albacete. Jak jste prožíval tyto čtyři osudové hodiny?
Z hlavního komisaře Tonyho Iddona z Anglie jsme měli pocit, že je na naší straně, že už přetekla jeho trpělivost, co lze všechno snést. I když konečné rozhodnutí dělali domácí komisaři, kterým on není, byl jeho názor důležitý. Takže celé čtyři hodiny jsem byl přesvědčen, že s protestem uspějeme a titul získáme.

Začíná ziskem titulu v kategorii race trucků pro Buggyru nová éra?
Neřekl bych, že to je nová éra, ale je to završení tříleté etapy, kdy jsme přestoupili do race trucků. Letos jsme dostali naše auto do stavu, kdy bylo nejlepší a také spolehlivé. Ovšem je jisté, že ani vývoj u MANu se nezastaví a my musíme opět přijít s něčím novým. Každopádně nám titul pomůže v další práci.

Kdekdo si klepal na čelo, když jste do letošní sezony nasadili místo trojnásobného šampióna Gerda Körbera, pro laiky neznámého Švýcara Markuse Bösigera. Jak hodnotíte jeho přínos pro tým?
Stal se evropským šampiónem, což hovoří za vše. Celou sezonu jel neuvěřitelně, jako stroj. Proto si také vysloužil přezdívku Robocop. Podával naprosto profesionální výkony, příjemně nás překvapil.

Druhý jezdec David Vršecký si za třetí místo zaslouží také pochvalu, souhlasíte?
David měl vynikající sezonu a hlavně její závěr odjel ve skvělé formě. Dokázal vyhrát pět hlavních závodů, tedy více než druhý Albacete. Zastavovaly ho jen technické závady. Bylo důležité, že podpořil Markuse, pracoval pro tým, hodně testoval. Prostě před ním smekám. To třetí místo je fantastické a myslím si, že má budoucnost a příští rok může být mistrem on.

Proslýchá se, že by s vaším autem chtělo jezdit více pilotů. Jenže pozice Bösigera a Vršeckého se zdá být zcela pevná. Je reálné, že byste příští rok nasadili tři buggyry?
Zájem by byl, ale je velice složité obsluhovat tři auta. Bylo by to pro nás moc velké sousto. Spíše budeme pokračovat po linii, kdy pomáháme některým týmům s přípravou motoru, nebo podvozku.

Jste držiteli rychlostního rekordu. Loni v prosinci jste se pokoušeli o jeho vylepšení. Chystá se i letos na konec roku něco podobného?
Projekt pokračuje, děláme na vývoji, ale letošní rok žádný pokus o vylepšení rekordu nechystáme. Nejspíše příští rok se na to vrhneme.