Následovaly by velké titulky o železniční tragédii a mrtvých. Na začátku tragédie by přitom byl jeden přihlouplý zloděj barevných kovů na kolejích.

Zloději kovů na železnici kradou kabely a součásti výhybek. Znamená to řadu poruch na zabezpečovacích zařízeních zajišťujících bezpečnost železniční dopravy. Krádeže znamenají, že železničáři musejí na těchto úsecích tratí zabezpečovat jízdu vlaků jenom pomocí telefonů a osobní manipulace se zabezpečovacím zařízením.

Dochází k nebezpečným situacím: Část provozu je zajišťována automaticky zabezpečovacím zařízením, část ručně jako za císaře pána v 19. století.

Dva na jedné koleji
Do nebezpečné situace se dostal mezinárodní rychlík EN 459 a nákladní vlak. Oba jely z opačných směrů po druhé traťové koleji. Stalo se to 11. října. Rychlík jel po druhé traťové koleji od Bohušovic nad Ohří směrem na Hrobce, tedy směrem od Děčína.

V Hrobcích výpravčí přestavil výhybky tak, aby rychlík přejel na první traťovou kolej směr Roudnice. Rychlík jel po nesprávné traťové koleji (na ní jezdí obvykle vlaky v opačném směru).

Důvod? Nějaký primitiv ukradl součásti zabezpečovacího zařízení, takže zařízení nemohlo automaticky zavřít závory na přejezdu, pokud jel vlak po 1. koleji.

Pokud ale jel po 2. koleji, kde nebylo toto zařízení ukradené, mohl jet rychlostí 100 km/hod. Jinak by musel jet po 1. koleji kvůli přejezdu, který není (kvůli krádeži zařízení) chráněn výstražným zabezpečovacím zařízením, pouze rychlostí 10 km/hod. Bylo 10.03 hod.

V 9.58 hod. odjel z Roudnice nad Labem nákladní vlak s rozkazem od výpravčího, který upravoval jeho jízdu právě v souvislosti s poruchou na autobloku (zabezpečovacím zařízení). U Hrobců, u vjezdového návěstidla do nádraží, měl počkat na průjezd rychlíku, který měl vjet do stanice. Potom měl pokračovat po první koleji dál.

Protože některá návěstidla vzhledem k problémům na zabezpečovacím zařízení pro strojvedoucího nákladního vlaku neplatila, nakonec přehlédl, že pro něho platí návěst „Stůj“ a jel dál. Místo aby zastavil před železniční stanicí Hrobce, zastavil až na konci stanice, kde si všiml dalšího návěstidla a rychle zastavil.

Co se v té chvíli stalo? Nákladní vlak dále směřoval při výjezdu z Hrobců na 2. traťovou kolej, po které se naopak z druhé strany k Hrobcům blížil mezinárodní rychlík. Když nákladní vlak vyjížděl z Hrobců, došlo k poškození výhybky a vzniklá porucha naštěstí automaticky signalizovala rychlíku „Stůj“. V té chvíli se rychlík již blížil k Hrobcům. Rychlík zastavil.

V tom okamžiku zjistil chybu i strojvůdce nákladního vlaku a spustil rychlobrzdu. Od srážky v plné rychlosti oba vlaky dělila jenom chvíle.

Otázka pár minut
Zní to neuvěřitelně, ale skutečně k této mimořádné události došlo. Josef Kříž, přednosta regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem, událost potvrdil.

„Lze předpokládat, že od srážky oba vlaky dělily snad dvě tři minuty. Došlo k lidské chybě. Toto nebezpečí narůstá, když musí kvůli krádežím nahradit na krátkém úseku trati automatické zabezpečovací zařízení člověk,“ zdůraznil Kříž.

Další případy
Hned druhý den 12. října nastal problém, opět kvůli zlodějům, kteří ukradli část zabezpečovacího zařízení – tlumivku, v Ohníči došlo ke krádeži 1. října. Nákladní vlak zde krátce po páté hodině odpoledne rozřízl výhybku, protože nebyla správně postavená vlaková cesta.

Podobné případy se staly například koncem srpna v Mostě a v první polovině června v Bohosudově.

Nejprve mostecký případ: V Třebušicích, v sousední stanici vedle mostecké, zloději ukradli kabely a souhlas s jízdou vlaků musel být mezi stanicemi vydáván telefonicky.

„Proto nemohla být postavena normální vlaková cesta, ale bylo nutné pro nákladní vlak postavit nouzovou cestu z koleje č. 29 do Třebušic. Výpravčí tuto cestu správně nepostavil a došlo k rozřezu, tedy k poškození, jedné výhybky,“ uvedl Kříž.

Dodal, že 8. června někdo ukradl stykový transformátor čili tlumivku v Bohosudově. O tři dny později 11. června výpravčí zde špatně postavil ručně výhybku. Část cesty byla zajištěna normální obsluhou zabezpečovacího zařízení, část ručně a došlo přitom k chybě.

„Krádeže zabezpečovacích zařízení zvyšují pravděpodobnost lidské chyby při nouzovém zabezpečování vlaků. Poslední případ se stal v sobotu 6. listopadu večer v Řehlovicích. Opět z tohoto důvodu došlo k nesprávnému postavení vlakové cesty a poškození výhybky. Z těchto důvodů jako soudní znalec považuji krádeže způsobující poruchy na zabezpečováním zařízení na železnici za mimořádně nebezpečné. Zloději se tím mohou dopustit trestného činu poškozování obecně prospěšného zařízení,“ dodal Kříž.