Prvním z nich byl dvaadvacetiletý mladík, který se proháněl nočními Lovosicemi. Kromě toho, že měl pozitivní test „na jiné návykové látky", jak policisté nazývají širokou škálu drog od marihuany po kokain, měl také platný zákaz řízení. Stejně na tom byl také dvacetiletý řidič škodovky, kterého hlídka vyhmátla poblíž Doksan. Trojlístek uzavírá jednadvacetiletá řidička, jíž policisté kontrolovali ve Velemíně. I v jejím případě byl test na drogy pozitivní, avšak řidičák měla do té doby v pořádku.

Alarmující na těchto případech je, že tito tři mladí řidiči jsou zřejmě jen pomyslným vrcholkem ledovce. Těžko říct, kolik dalších takových policejním sítem propadne. Otázkou také je, do jaké míry jsou řidiči drogou ovlivnění natolik, že ztrácejí schopnost auto bezpečně ovládat. Některé drogy uživatele uklidní a zpomalí, jiné zas, stejně jako alkohol, vyvolávají touhu riskovat. Každopádně kontrola nad vozidlem a vnímání okolí pod vlivem drog i alkoholu zaostává.

Na silnici je proto s veškerou legrací konec. Podle dat BESIPu zaviní mladí řidiči ročně přes deset tisíc dopravních nehod. Navíc jde často o havárie s dvakrát větší závažností než u ostatních. Problémem je podle dopravních expertů hlavně nezkušenost. Pokud se k ní přidají drogy nebo alkohol, bývají následky ještě horší.

Asi nikdo si nepřeje zkazit si život tím, že v kritické situaci zareaguje pozdě nebo naopak unáhleně. Řešením by mohl být diskutovaný „řidičák na zkoušku.“ Ten vede čerstvé řidiče k větší odpovědnosti i opatrnosti. V sousedním Rakousku už tento systém přispěl k menší nehodovosti mladých.