Tak nám ve Štětí zavřeli most přes Labe. Do srpna 2020 budou místní obyvatelé odříznuti od levého labského břehu a hněvického nádraží na hlavní dopravní tepně mezi Prahou a Děčínem.

Uzavírka se dotkla těch, kteří dojíždí do práce do Prahy, Račic nebo Roudnice nad Labem. Lidé, jdoucí na vlak musí vstávat dříve, maminky s kočárky zažívají na přívozu, který nahradil most, muka, Roudnice nad Labem, kde je nejbližší most přes řeku, zažívá dopravní kolaps a okolní obce trpí pod zvýšeným náporem osobní i nákladní dopravy. Navíc železniční vlečka na mostě zásobovala závod Mondi a ten tak musel sáhnout k provizoriu a zprovoznit vlečku z horního nádraží. To zase omezuje obyvatele vesnic na „Texase“.

Jistě, je to problém a na město, potažmo kraj, se kvůli uzavření mostu snesla kritika. „Mohla se postavit lávka, nebo rovnou druhý most vedle, stavba je drahá a přinese to jen komplikace…“ padaly argumenty z úst rozhořčených kritiků. Pamatují si všichni ti kritici ten samý most před rekonstrukcí? Ten most, který neměl osvětlení a byl, především v nočních hodinách, nebezpečný pro chodce? Most s nízkým zábradlím a úzkou vozovkou v bezprostřední blízkosti ještě užšího chodníku? Pokud ano, jistě si vzpomenou, že tohle byly argumenty, které volaly po jeho rekonstrukci. Roky se na ni čekalo, tak je tady a s ní logicky i určitá omezení.

Martin Krch.Zdroj: archivLávku, vzhledem k technologii oprav, nebylo možné postavit, a postavit druhý most pro pěší? To by nebylo drahé? Navíc jde do oprav z rozpočtu města jen malá částka. Více než 150 milionů totiž zaplatí Ústecký kraj a 5 milionů přidají papírny Mondi. Město Štětí zaplatí „jen“ 7,5 milionu. Vzhledem k tomu, že součástí stavby bude i oprava vlečky, napojení na silnici a změna dopravního uspořádání ve městě tak, aby byl automobilový provoz odveden mimo obytnou zástavbu, je celková cena přijatelná. A doba oprav? Lepší později a kvalitně, než rychle a špatně.

Nebo se snad mělo s rekonstrukcí počkat, aby obyvatelé nepřišli o své pohodlí? Všichni máme ještě v paměti pád Trojské lávky v Praze a myslím si, že nikdo z nás by nechtěl, aby k něčemu takovému došlo i zde. Ať je kritika Radnice i kraje jakákoliv, rekonstrukce byla nutná a je to cesta správným směrem.

Vlastně je malý zázrak, že na štětském mostě za dobu jeho existence k žádné tragédii nedošlo. Zrekonstruovaná stavba bude sloužit další dlouhé roky, ale hlavně bude bezpečnější jak pro chodce, tak pro cyklisty a o to jde přece především.