Jízdní projev Scaly to významně ovlivnilo. Potvrdil to i redakční test Deníku s touto ještě stále novinkou, zapůjčenou od autorizovaného dealera Auto UL z Ústí nad Labem. Šlo o verze 1,5 TSI se sedmistupňovým automatem a 1,0 TSI 85 kW se šestistupňovou mechanickou převodovkou.

Zábavný interiér

Škoda ScalaTváří v tvář tomuto pětidvéřovému hatchbacku, s nabídkou motorů od benzinového tříválce o objemu 1,0 po naftovou čtyřválcovou šestnáctistovku, jsem musel uznat, že jde o vizuálně propracovaný model. Prostě naživo vypadá skvěle.

Otevření Scaly nevyžaduje klíč, stačí ho mít jen při sobě a otevřít dveře klikou stejně jako u trojkové oktávky. Startuje se tlačítkem pod tříramenným koženým volantem, který výborně padne do ruky. Palubce dominuje rozměrný displej multimediálního systému, který vystupuje ze středového panelu. Novinka se pyšní také přehlednou infografikou přístrojového štítu.

Pohodlnost nade vše

Mé obavy ze slabého tříválcového motoru 1.0 TSI vzaly brzy za své. Celkem svižné, ale uvnitř tiché auto s výkonem 85 kW (115 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou se předvedlo ve skvělém světle.

Na dlouhých cestách ocení posádka sedadla s poměrně dobrým bočním vedením a jízda je skutečně pohodlná. Asi nejvíce mě překvapil velký vnitřní prostor. Fakt, že se se svými 188 centimetry pohodlně uvelebím za volantem, se dal předpokládat. Ale ani při přesednutí na zadní sedadlo mě prostor nijak nelimitoval a nad hlavou mi zbývalo ještě necelých deset centimetrů. Čtyřčlenná rodina si proto se Scalou může v klidu naplánovat dovolenou. A to i díky kufru o velikosti 467 litrů.

Podvozek je skvělý, přesto větší nerovnosti, kterých je na českých silnicích i ve městech dost a dost, někdy pocítíte. Ani „zaručené“ zprávy o žíznivém tříválci se nepotvrdily. Samozřejmě, cestoval jsem sám, ale s mým metrákem jsem se pohyboval při kombinaci dálnice, město nebo okresky kolem 5,5 litru na 100 kilometrů.

V některých momentech jsem se musel vyrovnávat s asistentem pro jízdu v pruzích, který je ale možné vypnout. Zvláště na dálnici v opravovaných úsecích při přejíždění z pruhu do pruhu to byl nezvyk. Stejně tak nejsem příznivcem systému start-stop, a proto ho vždy ihned deaktivuju. Jde ale o můj individuální pohled.

Obavy z automatu byly zbytečné

Zbytečné obavy jsem měl z automatické převodovky, protože do této chvíle jsem s ní neměl žádné zkušenosti, i když mám „nalétáno“ pár set tisíc kilometrů s manuálem. Ale po ujetí asi 400 kilometrů s automatem měním názor. Jde o pohodlné řízení, které ocení nejen ženy, a navíc šetří motor.

Převodovka si řadí kultivovaně a prakticky bez problémů. I u vrcholné verze této škodovky se čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) se sedmistupňovým automatem mě spotřeba nijak neděsila a přes šest litrů na sto kilometrů se nepřehoupla.

Auto lze jen doporučit

Moje očekávání Scala potvrdila, dokonce překonala. Srovnávat jí proto s Rapidem opravdu nelze. Ať už jde o její moderní ostré rysy, originální masku či protažené zadní okno. Mezi ostatními kompaktními vozy je Scala nadprůměr. Přehnaná není ani základní cena tříválce s 70 kW, která začíná na necelých 370 tisících korunách. Cenovka verze s automatem pak začíná na 524 900 korunách.

Vyšší ceny Scaly oproti Rapidu jsou ale logické. Jde o vůz s kvalitnějším a pečlivě zpracovaným interiérem, kultivovanější jízdou, bohatší výbavou i praktičností. Bez příplatku je tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, Front Assist (včetně nouzového brzdění), asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist), airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivací), boční airbagy vpředu či hlavové airbagy.