VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Desatero ctí, ale zároveň i popírá Dekalog, nová inscenace Činoherního studia

Ústí nad Labem - Vášně. Vražda. Omyly. Chamtivost. LÁSKA. Zoufalství. Život. Nikdo není lepší ani horší, jsme lidé. I to říká Dekalog, polská TV série na téma Desatero Božích přikázání. Českou premiéru má inscenace podle ní v pátek od 19.00 v Činoherním studiu v Ústí. Vstupenky by ale zájemci měli už shánět na úterý, premiéra je vyprodaná. Je to velká síla!

21.9.2012
SDÍLEJ:

Popravou vraha v přímém přenosu končí první polovina inscenace Dekalog, nového představení Činoherního studia (ČS) v Ústí. Ve druhé částí je hra „zábavnější“ a la talk show, hospoda a kabaret. Fantazii publika divadlo meze neklade. Foto: čtk/Libor Zavoral

Popravou vraha v přímém přenosu končí první polovina inscenace Dekalog, nového představení Činoherního studia (ČS) v Ústí. Ve druhé částí je hra „zábavnější" a la talk show, hospoda a kabaret. Fantazii publika divadlo meze neklade.

„Premiéra v ČS je vyprodaná, další šanci vidět inscenaci podle desetidílné série polských autorů, Krzysztofů Kieślowskeho a Piesiewicz, nabízíme v úterý 25. října od 19.00," uvedla Jana Válková, produkční divadla.

V rozhovoru pro Deník odpovídali režisér Filip Nuckolls a Veronika Musilová Kyrianova, dramaturgyně ČS a autorka překladu Dekalogu.

Kostel i hospoda

V Dekalogu je dvanáct herců, v některé z „povídek" i všichni najednou. Scéna má minimum rekvizit, herci svět okolo sebe popisují… Jak se vám režíroval takový vyprávěný příběh?
Filip Nuckolls: Dobře, stejně jako cokoli jiného (smích). Chtěli jsme, aby na scéně nebylo téměř nic, vše je vztažené k člověku. Dekalog má dvě různé části: První se odehrává v jakémsi sakrálním prostoru a ve věznici, druhá v hospodě. Totiž kostel a hospoda patří ke katolicismu stejně, jako Desatero přikázání. I to má dvě poloviny; prvních pět je o Bohu, dalších pět o člověku.

Proč jste volili právě Dekalog?
Veronika Musilová Kyrianova: Lákalo nás udělat revoluční čin, uvést kompletní televizní seriál na divadelní scéně. A také proto, že se Činoherní studio dlouhodobě vyjadřuje k fungování společnosti. a ten má své kořeny v tom, čím se řídíme a co děláme ve svém všedním osobním životě. Dekalog toto tematizuje v plné nejednoznačnosti na deseti příbězích, které se inspirují v Desateru přikázání.

Desatero je Ústava

Filipe prozraďte, je vám Desatero přikázání blízké?
Nuckolls: Ano, jsem praktikující katolík. Desatero je naše Ústava (smích). Proto uvádíme Dekalog v sezóně „Všechno je v tobě". Víme, že je dobře relativizovat některé hodnoty, ale pokud od nich relativizací odejdeme až moc, začíná chaos. Teď jsme na pokraji jistého chaosu a protože chceme být společensky angažované divadlo, začínáme Dekalogem. Návratem k hodnotám, které jsou stále platné.

Můžete z Dekalogu jmenovat příběh, který vás více oslovil?
Nuckolls: Je zvláštní, že to není jen jeden. Teď prožívám smrt maminky, zemřela před čtrnácti dny. Dost tedy prožívám první příběh, ptám se: Proč zemřela relativně velice mladá, z jakého důvodu to tak je?
Dřív na mě zapůsobilo téma Nezabiješ. Jak má člověk rozhodovat o tom, zda zabít nebo ne, i když si to člověk zaslouží? Viděli jsme to v případě Norska. Je 21 let pro masového vraha Breivika ten správný trest? Jak vůbec rozhodnout o trestu? Pocházím z právnické rodiny, o to více mě příběh číslo pět zaujal… Ale ono se to mění, každý den něco vnímáme jinak. Myslím si, že se Dekalog režisérovi Kieślowskemu a scénáristovi Piesiewiczkému povedl. Byť je to série příběhů z malého sídliště, která vznikla koncem 80. let v Polsku, začnou vám ty příběhy „naskakovat". Každý den si vzpomenete na jeden…

Dekalog? Celek!

A který příběh inscenace se nejvíce líbí vám, Veroniko?
Kyrianova: Já spíš inscenaci vnímám jako celek, jako celek má teprve smysl v té různosti příběhů a pohledů, kterými projdeme. Právě proto jsme se rozhodli uvést polský Dekalog kompletní.

Mluví Dekalog také o současnosti? Jsou tam neměnné věci?
Nuckolls: Myslím, že to, co se tu teď děje, se dá srovnat s morálním a etickým marasmem konce 80. let. Lidé, o kterých Dekalog vypráví, jsou úplně obyčejní lidi ze Severní Terasy v Ústí, z Chotěboře, odkudkoli.
Dostanou se do situace, kdy se dozví, že je i něco víc, než jen přežívat ze dne na den. Ty situace jsou pro ně neřešitelné, byť by i byli věřící. To tady zažíváme. Ztráta víry a spirituality národa vede k tomu, že tu lidi i v padesáti letech vypadají jako děti.Jsou dětsky bezbranní, když stojí čelem k otázkám, které je přesahují.
Za posledních deset let jsem byl nejvíc v Ústí nad Orlicí. Ale jak jsem se pak vracel po dvou měsících sem do Ústí nad Labem, vnímal jsem, jak je to úplně jiný kraj, tady je to fakt divoký západ. Zde je relativní úplně všechno. Tam jsou lidé úplně jiní. Myslím, že to je vina špiček tohoto kraje, že to tu nechali morálně zplundrovat. Je tu neúcta k právu a k zákonům, jako na kdysi Divokém západě. A to vědomí, že si nemůžete ty zákony vymoci, protože zákony slouží tomu, kdo je mocnější. (smutně)

Veteránka i nováček

S jakými pocity jste přizval hostující herečky, Jelenu Juklovou která kdysi v Činoheráku hrála, a mladou Natálii Holíkovou?
Nuckolls: My jsme přizvali jednu veteránku a jednu juniorku. Jelenu znám ze Spolku Kašpar, až tam jsem se dozvěděl, že kdysi hrála v Ústí. Věděli jsme, že potřebujeme paní, dámu v generaci 60 let, takže jsme si docela vzpomněli, že tu kdysi hrála a navíc je úžasná. Jsem rád, že se sem vrací.
A Natálie Holíková z Ostravy, kterou nám bohužel „vyfoukl" Klicpera z Hradce? Loni jsem velice pečlivě jezdil po hereckých školách a ona byla z nováčků absolutně nejlepší. Jsem rád, že se tu mohla objevit a myslím, že ji čeká velice zářná budoucnost.

Jaká je ambice Dekalogu?
Nuckolls: Je v tom, že ty příběhy, které ukazujeme a nasvěcujeme, jsou plně příběhy vašeho souseda. Obyčejné příběhy obyčejných lidí. To není žádná romantická inscenace. Jsou to příběhy, jakých se v tuto dobu v tomto městě, které má sto tisíc obyvatel, dějí desítky.

Hra má scény velmi kruté i humor lehce postřehnutelný. Je to vaše odlehčení, nebo striktně vycházíte z TV série?
Nuckolls: Koen Tachelet, belgický dramatik, který pro divadlo Münchner Kammerspiele TV sérii Dekalog dramatizoval, vycházel „tvrdě" z filmových příběhů. A my se této dramatizace držíme.
Běžně se zkouší představení šest týdnů, my Dekalog dělali dvanáct týdnů. A věřím, že se povede tak, aby naše inscenace působila věrohodně, jako dokument. To je to nejpřesnější herectví a myslím, že už se k tomu blížíme.

Inscenace má zajímavý styl. Jak byste jej nazvala?
Kyrianova: Je to epický styl a střihy, díky nimž herec v jednu chvíli ještě vypráví příběh a vzápětí už se ocitne v konkrétní situaci.

Autor: Radek Strnad

21.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenéři Stadionu Litoměřice při utkání.

Hattrick Kusého popravil Trhače

Gastrofest v Litoměřicích
32

OBRAZEM: Kulináři všech zemí se předvádějí na Zahradě Čech

AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE

ON-LINE: Je sečteno. Volby v Ústeckém kraji drtivě ovládlo ANO před SPD

Ústecký kraj /FOTO/ - Sládek na policii, Horáček na koloběžce. To jsou jen některé ze zajímavostí, které jsme zachytili při volbách v Ústeckém kraji.

Pecky do uší, a jedeme. Okres křižují svozové autobusy

Litoměřicko - Zaměstnavatelé lákají lidi všelijak. Někteří si je dovezou na místo sami.

AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE

ON-LINE: Sleva za lístky, gel proti žloutence. Ústecký kraj volí poslance

Ústecký kraj - O 14 poslaneckých míst má v Ústeckém kraji zájem 565 registrovaných kandidátů na soupiskách 24 stran a uskupení. Kdo uspěje?

ANKETA, FOTOGALERIE: Právě jsme se narodili

Litoměřicko, Podřipsko - Zvolte druhé říjnové Miminko týdne. Hlasovat lze jednou z jednoho počítače do ppátku 27. října do 12 hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení