Slavnou sérii Universal (U-450), jejíž součástí byla také komoda U-458, vytvořil pro československý národní podnik Interiér Praha designér Jiří Jiroutek. Bylo mu třicet a tou dobou měl na svém kontě už několik úspěšných návrhů. Stál například u zrodu jedné z prvních sektorových kuchyní. Hlavním prvkem té jeho byly dva výsuvné dřezy ukryté pod pracovní deskou – nápadité a veskrze praktické řešení, stejně jako skříňky a komody se šikmými nožkami slavné série U-450.

První komodu prý nakreslil z trucu. Šéfové si jeho práce vážili, jenže nebyl v komunistické straně, proto jel místo něj na světovou výstavu Expo 1958 v Bruselu „prověřený“ kolega straník. Když po návratu ukazoval katalogy, Jiří Jiroutek načrtl nábytkový kus s typickou pastelovou barevností, který bude na dlouhá léta považován za nejvýraznějšího představitele modernistického stylu, vzešlého právě z Expa v Bruselu. Jeho komoda měla šuplíky v černé, šedé a růžové barvě.

Osmnáctiletý Radek Pospíšil si ve svých šestnácti letech začal vlastníma rukama budovat tiny house. Dnes už plně vybavený dům je jeho splněným snem.
Osmnáctiletý český student si postavil plně funkční dům. A jen za 450 tisíc

Od ostatní produkce se odlišovala nápaditými detaily, tvarováním a moderními barvami. Postupně pak v Interieru Praha vznikla řada U-450, která měla dvacet samostatných komponentů. Skříňky byly jedinečné nejen designem, ale i svou technologickou inovací, která umožnila jejich sériovou výrobu a cenovou dostupnost v době, kdy byla po nábytku v Československu obrovská poptávka. Jako jedny z prvních se skříňky začaly vyrábět z již připravených dílců, ze kterých se posléze kompletovaly. Není divu, že v šedesátých a sedmdesátých letech patřily k zařízení snad každé domácnosti.

Souhrou šťastných náhod se na podzim roku 1968 šikovný český návrhář potkal s Ingvarem Kampradem, zakladatelem švédské firmy IKEA, který sondoval v Československu výrobní možnosti. Nejdřív to vypadalo na pořádný průšvih, protože Jiroutek bez okolků podrobil kritice technickou dokumentaci Švédů. Kamprad prý uraženě opustil jednání. Po krátké čase však návrháře sám oslovil a nabídl mu práci v centrále IKEA.

Následující tři roky Jiří Jiroutek pracoval na řádném zavedení takzvané projektové dokumentace, která umožnila přepravu nábytku v krabicích a jeho následnou montáž přímo v obývácích spotřebitelů. Jenže v komunistickém Československu začala normalizace a utahování šroubů. Designér byl ze Švédska odvolán, s navrhováním musel skončit a nastoupil na místo úředníka v podniku Ligna. Až za čas dostal místo v oddělení zahraničního obchodu a mohl organizovat výstavy v zahraničí i účast na veletrzích v Brně.

Spolehněte se, že stojan na rostliny dostane vaši zeleň na úplně jinou úroveň. Vybírejte ho nejen podle rozměrů a zvoleného materiálu, ale také designu, aby k vám domů stylově zapadl
Městská květinová džungle: Udělejte si z bytu oázu, vše je povoleno

Po Sametové revoluci, v roce 1992, si založil vlastní Ateliér Jiroutek, specializovaný na interiéry bank a pojišťoven. S Adamem Karáskem a Jiřím Mrázkem, kteří ve své firmě Nanovo vracejí život starému nábytku a komody pana Jiroutka tu patří k nejžádanějším kusům, si padli do noty. „Okouzlil nás svou vitalitou, pamětí a gentlemanským chováním. Stále ve svých devadesáti čtyřech letech pracuje,“ vzpomíná Jiří Mrázek.

Společně s designérem se rozhodli pro obnovu výroby a konzultovali výběr materiálů a všechny výrobní detaily. Skříňka se kompletně ručně vyrábí ze smrkového masivu s dubovou dýhou s polomatným lakem. Šuplíky jsou z bukového masivu, původně se používala překližka, ve třech barevných kombinacích. Kromě této inovace je celá komoda vyrobena přesně podle původního návrhu. V roce 2019 Nanovo obdrželo za reedici těchto klasických skříněk, nazvaných U-460, cenu Elle Decoration Edida Prize v kategorii nábytku.