Časovou záchranou se pro studenta Petra Maláska už několikrát stalo sdílené jízdní kolo. Zejména díky němu mladý muž studující v Brně stihl svůj vlakový spoj. „Dostat se z České na hlavní nádraží je na kole rychlejší, než běžet nebo, nedejbože, čekat na tramvaj,“ řekl Malásek Deníku Rovnost.

V krajském městě není zdaleka jediný, kdo alternativní možnosti dopravy v ulicích využívá. Po nedávném vstupu dvou dalších provozovatelů sdílených strojů do Brna získali lidé nové možnosti. Dohromady už deset společností nabízí více než dva tisíce sdílených aut, skútrů, kol a elektrokoloběžek.

Dálnice, elektronická dálniční známka. Ilustrační foto
Zaplatili, ale nemohli jezdit. Ministerstvo odkládá zdražení dálničních známek

Nejnověji do města zamířili re.volt a Bolt. První z nich jako jediný v Brně nabízí kromě 350 elektrokoloběžek i osmdesát skútrů. „Působíme ve městě nově teprve od března, provoz proto pořád testujeme a ladíme.  Naším cílem je popularizovat koncept sdílené zelené mobility,“ zmínila za re.volt Lída Dubinská.

U Boltu si lidé mohou půjčit čtyři sta elektrických koloběžek a kol, jejich množství má ještě vzrůst, zároveň budou dosažitelné ve více lokalitách. „Nyní jsou dostupná na více než 250 místech po Brně, tento počet plánujeme ve spolupráci s magistrátem v následujících týdnech a měsících zvyšovat,“ uvedla za Bolt Sylva Sulaimanová.

Dostatečná konkurence 

Jako první umístil do brněnských ulic elektrokoloběžky už předloni provozovatel Yoyoway, který aktuálně nabízí 250 kusů. Později na něj navázala společnost Lime. V kategorii sdílených kol mají Brňané na výběr dohromady ze šesti stovek strojů od firem Rekola a Nextbike. Vozy k půjčení nabízí hned trojice provozovatelů, kterými jsou Autonapůl, Ajo carsharing a Car4way. Kromě nich umožňuje sdílet auta také firma HoppyGo, přes ní lidé půjčují vlastní vozy v době, kdy s nimi sami nejezdí.

Podle brněnského ekonoma Petra Pelce je deset firem ve městě nabízejících alternativní způsob dopravy hraničních. „Konkurence je už dostatečně velká. Vstup dalšího subjektu by už byl pro něho samotného rizikový,“ zdůvodnil Pelc.

Rodinný dům. Ilustrační foto.
Nemovitosti z trhu rychle mizí. Lidé ze strachu z krize nakupují jako diví

Doplnil, že k přilákání nových zákazníků pomůže provozovatelům silná kampaň. „Ani u jednoho jsem žádnou vyloženě silnější propagaci nezaznamenal. Z toho může kterýkoliv z nich těžit. Pokud ji udělá, předběhne ty, kteří takto situaci nevyužijí. Očekávám, že při uvolnění restrikcí může někdo z provozovatelů udělat veřejnou prezentační akci například na náměstí Svobody v centru města. Firma, která to udělá jako první, určitě získá část nových klientů, kteří o službě uvažují nebo o ní dosud nevěděli,“ uvedl Pelc.

Po celém Brně

Sdílené stroje v Brně

Ajo carsharing: 35 osobních aut

Autonapůl: 30 vozů

Bolt: 400 elektrokoloběžek a elektrokol

Car4way: 100 vozů

HoppyGo: přes 170 vozů

Lime: 200 elektrokoloběžek (údaj z loňského srpna)

Nextbike: 400 kol

Rekola 200 kol

re.volt: 350 elektrokoloběžek a 80 skútrů

Yoyoway: 250 elektrokoloběžek

Sdílená auta si lidé vyzvednou a následně je zaparkují téměř po celém Brně. Kola najdou u městských stojanů vyznačených v aplikaci. Koloběžky od Yoyoway a Lime mohli uživatelé do letošní sezony, která v těchto dnech právě startuje, najít často odstavené prakticky kdekoliv. „Potkávám je pohozené různě po Brně, což mi hodně vadí. Třeba v parku Lužánky stály jednou dvě přímo uprostřed louže,“ kritizoval třeba Brňan David Kříž.

Častému nešvaru v podobě odkládání strojů jezdci na nevhodných místech má nově zabránit dohoda mezi představiteli města a provozovateli, která platí od začátku letošní sezony. Uživatelé je musí vrátit na vybraná místa, jinak nepůjde výpůjčku ukončit. Za takové odstavení na ně čeká pokuta. „Budeme velmi pečlivě monitorovat, jestli to provozovatelé dodržují. Provozování koloběžek mi nevadí, ale měl by existovat model vzájemného respektování se, což už je ale v rukách provozovatelů. Z naší strany chceme rychleji zahustit síť míst pro odkládání koloběžek,“ sdělil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Pomoci má mobilní aplikace, která jezdcům zabrání odložit stroje mimo prostor vyznačený v mapě. „Koloběžky bude možné nechat pouze na předem určených virtuálních místech. Lidé je najdou primárně tam, kde jsou stojany, parkovací stání pro skútry či místa, která nepřekáží v pohybu ostatních,“ nastínil za Yoyoway Lukáš Moravec. Pokud lidé odstaví například elektrokolo či koloběžku od Boltu mimo provozní oblast, dostanou pokutu 750 korun.

Překážející koloběžky 

Překážejících koloběžek řeší na základě oznámení brněnští strážníci za sezonu zhruba třicet. „Nedávno jsme obdrželi stanovisko ministerstva dopravy, ze kterého plyne, že pokud koloběžka představuje překážku na pozemní komunikaci, je možné ji odstranit. Vhodný způsob, jak na ni při špatném odložení upozornit, je obrátit se přímo na provozovatele služby. V jeho zájmu je, aby zápůjčky byly bezproblémové,“ uvedla mluvčí městské policie Markéta Skřivánková.

Výrobní linka v automobilce - ilustrační foto.
HDP se loni propadl nejvýrazněji od vzniku samostatné ČR

Kromě nevhodně odstavených strojů se hlídky zaměřují i na přestupky spáchané jízdou na kole či koloběžce. Mezi loňským březnem a říjnem jich bylo asi čtyřicet. „Nejčastěji se jednalo o jízdu na chodníku, jízdu na červenou nebo v protisměru v zákazu vjezdu. Přestupky můžeme řešit na místě pokutou do dvou tisíc korun. Případy podle závažnosti a dalších okolností můžeme případně postoupit i správnímu orgánu,“ doplnila Skřivánková.

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek připomněl, že jezdci na koloběžkách i kolech se podle zákona musí pohybovat po silnicích, nikoliv po chodníku. „Při jakékoliv kolizi s lidmi na chodníku je vždy poškozenější, co se týče zranění, chodec. Ale při pádu v důsledku střetu dochází běžně také k lehčímu či těžšímu zranění koloběžkáře či cyklisty. Pokud třeba i jen lehce drcne do lidí starších nebo se zdravotním hendikepem, mohou být následky srážky i tragické,“ upozornil Čížek.