„V rámci boje s koronavirem jsme zařadili do běžného čistění souprav také intenzivní dezinfekci, která odstraňuje riziko přenosu viru během cestování našimi spoji,“ říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy, a doplňuje: „V rámci výchozího, vratného a základního úklidu takto denně ošetříme tisíce vozů, které vypravujeme po celé republice. Úklidové firmy se zaměřují především na dezinfekci ploch, kterých se lidé dotýkají, jako jsou madla, kliky nebo tlačítka.“ Například Oblastní centrum provozu Střed takto dezinfikuje více než 1 200 vozů denně. V celé síti Českých drah je to pak dohromady přes 2 000 vozů každý den.

Národní dopravce samozřejmě ošetřuje také interiéry vozů. Provádí se to buď ozonizací, nebo aplikací dezinfekčního aerosolu, který se rozprašovačem aplikuje v celém interiéru vozu.

Zvlášť účinná a dlouhodobá je ozonizace interiéru vozidel. Ta se provádí po rozsáhlém úklidu vozu. Po uschnutí se zapojí ozonizační přístroj, který rozkladem vzduchu a UV lampou vytváří vyšší koncentraci ozonu, která hubí bakterie, viry a plísně. Poté se vůz ještě zkontroluje UV lampou. Celková doba této operace je přibližně 5 hodin, což vyžaduje dlouhodobější odstavení vozidel. Působení ozónu pak trvá až několik týdnů.

„Ozonizací, která představuje dlouhodobou ochranu našich cestujících a zaměstnanců před šířením koronaviru, už prošlo skoro 500 vozů určených jak pro dálkové spoje, tak pro regionální a příměstské vlaky. Generátory vytvářející ozon jsou umístěny například na našich pracovištích údržby v Praze, Liberci, Plzni, Českých Budějovicích a také na Moravě. K provedení dezinfekce ozonem jsou každý den přistavované další vozy,“ vysvětluje Tomáš Mohr.

V současné době národní dopravce pořídil do svého vlastnictví 10 ks generátorů ozonu, které rozmístil po celé síti do nejvytíženějších lokalit. Generátory jsou určeny jak k ozonizaci osobních vozů, tak současně pro dezinfekci pracovišť provozních zaměstnanců. Jedná se o další postupný krok v rámci inovace čistění vozů, který národní dopravce plánuje zavést na běžné bázi. Tato zařízení projdou pilotním projektem, a pokud se technologie osvědčí, bude používání generátorů základní součástí čištění vozů. České dráhy pak pořídí potřebné množství generátorů pro pokrytí všech potřebných pracovišť.

České dráhy testují také zcela nové formy ochrany před šíření virů. Ve spolupráci s Moravskoslezským krajem, společností NanoZone a Zdravotním ústavem Ostrava byl proveden speciální nanonástřik, který omezuje na minimum výskyt a přežívání virů a bakterií v interiéru vlaku. „Speciálním ochranným nanonástřikem jsme ošetřili devět jednotek CityElefant a dvě jednotky RegioPanter, které obsluhují páteřní a nejvytíženější linky na severní Moravě,“ doplnil Tomáš Mohr.

Vanda Rajnochová