Své v tom sehrál i tzv. chodníkový zákon, musely se totiž postarat nejen o zimní údržbu komunikací, ale také o desítky kilometrů chodníků.

Ve Štětí, kde na to měli v rozpočtu původně asi milion korun, stál leden přes 2 miliony. Město pak muselo zvýšené výdaje zahrnout do prvního rozpočtového opatření.

„Dříve jsme se starali o 23 km chodníků, teď je to 71 km. Na údržbu města i místních částí jsme si najali externí firmu. Až na začátek se podařilo kalamitní situace zvládnout,“ hodnotí místostarosta Petr Domorázek. Pochvalu za pomoc při úklidu zaslouží lidé vykonávající veřejnou službu. I když podle něj šlo o extrémní zimu, připouští, že je třeba se zamyslet nad hospodárnějšími variantami zajištění úklidu.

Několikanásobně vyšší výdaje na zimní údržbu ovšem hlásí i další města. V Roudnici nad Labem, kde úklid zajišťují Roudnické městské služby (RMS), činil desetiletý lednový průměr asi 215 tisíc korun.

„Letos v lednu jsme však ‚prosypali‘, prosolili‘ a projezdili jeden milion korun, tedy téměř pětkrát víc! Únor ještě nemáme spočítaný, ale nebude to o moc lepší,“ uvádí ředitel RMS Martin Chudoba, který zároveň upozorňuje, že v souvislosti s novým zákonem jezdila posypová vozidla i po chodnících, které nejsou na takovou zátěž stavěné.

„Na to se v době, kdy se ‚chodníkový‘ zákon skloňoval ve všech pádech, vůbec nepamatovalo. Teď se to ukazuje, mnohé chodníky jsou poškozené, tzn. další výdaje pro město navíc. A do třetice, bohužel, vše zlého – máme propad v tržbách, protože všechny síly jsme vrhli do zimní údržby a nemohli tak provozovat jiné činnosti, na kterých si přivyděláváme,“ konstatuje šéf RMS Martin Chudoba.

V Litoměřicích stál leden Technické služby města na údržbě asi 1,2 milionu korun. Téměř polovinu běžných ročních nákladů! Ty se v posledních letech pohybovaly kolem 2,5 až 2,9 milionu korun.

„S únorem, kde ještě nemáme čísla, bude pak podíl ještě vyšší,“ dokládá náročnost zimní údržby v úvodu letošního roku ředitel litoměřických TSM Ivo Elman.

„Musím poděkovat lidem, kteří nečekali, až se město chopí své nové povinnosti a pohotově si uklidili před svými domy. Moc nám tím pomohli. Připadlo nám asi 180 km chodníků a to je spolu s údržbou asi 80 km silnic skutečně obrovské sousto. Byly dny, kdy naši lidé pracovali, samozřejmě ve střídavých směnách, až 120 hodin v jednom kuse! I jim patří dík,“ připomíná Ivo Elman.

Miroslav Zimmer