VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podívejte se na oblohu. Najdete tam Terezín

Terezín, Sluneční soustava – Terezín – tak se jmenuje jedna z planetek objevených v jihočeské observatoři Kleť. Věhlas severních Čech sahá až do dalekého vesmíru.

30.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ESA

Někde mezi Marsem a Jupiterem totiž obíhá řada planetek, které nesou známá jména. Mezi nimi je právě i Terezín.

„Planetka Terezín patří mezi tělesa hlavního pásu planetek, které obíhají kolem Slunce mezi drahami planet Marsu a Jupiteru.Velikost vesmírného Terezína je přibližně 10 kilometrů,“ informovala  ředitelka Observatoře Kleť Jana Tichá.

Existence planetky Terezín překvapila i starostku Terezína Růženu Čechovou. „Ta informace je pro mne nová a naprosto senzační. Je to bomba. Skutečně jsem o tom nic nevěděla, moc mě to potěšilo,“ pronesla překvapená starostka Terezína Čechová.

Planetku číslo 17608 objevil astronom a vedoucí Observatoře Miloš Tichý 12. října 1995. Navrhl jméno Terezín. Teprve v roce 2011 toto jméno komise pro jména planetek a komet při Mezinárodní astronomické unii schválila.

Ve vesmíru najdeme ze severních Čech také asteroid Jizeru nebo Zdislavu, krouží tu i obrovská planetka Turnov. Zdánlivě banální skutečnost má obrovský význam pro českou astronomii – názvy hvězdných těles jsou totiž mezinárodně platné.

„Reprezentují nositele jména po celém světě. Takže Terezín, Turnov nebo Jizeru vlastně znají třeba v Japonsku, Austrálii nebo Americe,“ uvedl výzkumný pracovník observatoře v jihočeské Kleti Miloš Tichý.

Právě kleťská observatoř má většinu nově objevených planetek v ČR na svědomí. Tým zdejších astronomů se jejich hledáním ovšem neživí, nález nové planetky je vlastně vedlejším efektem při hledání těles, která by mohla být Zemi nebezpečná, tedy meteoritů a komet. A čas od času jim průzor v teleskopu zkříží objekt, který ještě nikdo neviděl. Všechno potom je už jen namáhavá a piplavá práce bez jasného výsledku.

„Musí se změřit dráha, velikost, rovina ekliptiky a další údaje.  Je třeba planetku pozorovat alespoň ve dvou nocích. Mezinárodní astronomická unie jí pak přidělí předběžné označení,“ popsala Tichá.

Ani to ale nestačí k tomu, aby planetka byla mezinárodně uznána a pojmenována. Konkrétní vesmírný objekt je třeba pozorovat delší dobu, tedy 1 až 2 měsíce. Teprve pak je možnost, že jí pozorovatel znovu nalezne v dalším roce, až bude opět pozorovatelná ze Země.

„Dát planetce jméno je pak již jen privilegiem a jakousi třešničkou na dortu pro toho, kdo ji objevil. I tady ale existuje řada pravidel, která se musí dodržet,“ potvrdila Tichá. Názvy mají být nejlépe jednoslovné, snadno vyslovitelné, o maximálně 16 znacích. Nesmí se příliš podobat jiným jménům hvězdných těles a platí i úzus, že se nedávají jména humorná či domácích zvířat. Rovněž jména politiků jsou zakázaná nejméně do doby 100 let po jejich smrti. I to je důvodem, proč ještě hodně dlouho nepoletí vesmírem planetka Václav Havel.

Planetka Terezín oběhne kolem Slunce jednou za 5,35 roku. Kdybychom tedy žili na ní, měli bychom Vánoce jednou za pět  let.

V Kleti doposud objevili přes 990 hvězdných objektů.

Autor: Tomáš Lánský, Anna Hrochová Mgr.

30.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Městská nemocnice v Litoměřicích.

Akciová společnost litoměřické nemocnice získala registraci

Zápisy - ilustrační foto.

Míst pro prvňáky je v Roudnici dostatek

Žloutenka se dále nerozšiřuje, nemocní se vrátili z nemocnice

Litoměřice – V uplynulém měsíci byl v Litoměřicích zaznamenaný zvýšený výskyt žloutenky typu A, nemoci špinavých rukou. Konkrétně se jednalo o 21 nakažených lidí.

Litoměřice vydaly první výroční zprávu v interaktivní podobě

Litoměřice - Město vydalo první výroční zprávu, jejíž předností je grafické zpracování v interaktivní podobě.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

FOTO: Kostel v Konojedech hrozil zřícením. Po 40 letech se v něm konala mše

Litoměřicko – Po dlouhých čtyřiceti letech se konojedským kostelem Nanebevzetí Panny Marie v úterý podvečer opět nesla orientální vůně kadidla. Ačkoli byl všední den, na poutní mši přišly desítky lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.