Notoricky známá věc: Nejsou lidi. Podniky se předhánějí v benefitech, které jim nabídnou. Jedním z nich je i svoz i z bydlišť, jež jsou od zaměstnání daleko. Tisíce lidí denně nabírají autobusy vypravené českou pobočkou Amazonu sídlící mezi Prahou a Kladnem. Stovky z nich čítají lidé z litoměřického okresu.

„Svozová místa určujeme na základě dotazníků, které zaměstnanci pravidelně vyplňují,“ vysvětluje Miroslava Remenárová z Amazonu. Společnost podle zájmu upravuje zastávky tak, aby vyšla vstříc zaměstnancům. Během předvánoční sezony jezdí na trase Litoměřice–Lovosice až 4 autobusy amerického internetového obchodu za sebou.

Na litoměřické zastávce U Pošty nastupuje buď po páté ráno, nebo ve 4 hodiny odpoledne i třicátnice Lucie. „Je to dost neosobní,“ popisuje mladá Litoměřičanka atmosféru v autobusu. „Když nechcete, nemusíte se s nikým bavit. Jezdí mladí i starší a hlavně ti nejmladší mají celou cestu sluchátka v uších. Ráno většinou všichni spíme.“ Cesta do sídla Amazonu u Dobrovíze trvá z Litoměřic hodinu a čtvrt. Kromě linky, kterou jezdí Lucie, nabírá Amazon zaměstnance z okresu ještě autobusy stavícími v Terezíně a Roudnici.

Geotermální vrt v Litoměřicích.
Stavba výzkumného centra v kasárnách začne už v listopadu

Pro mladou Litoměřičanku není Amazon zdaleka prvním zaměstnavatelem a práci v něm považuje za zatím nejlepší. Společnost podle ní pečuje o zaměstnance nejen bezplatnými svozy, ale třeba i proplácením jazykových nebo řidičských kurzů. V celém Ústeckém kraji a nejen v něm podle Lucie zvedl Amazon platový průměr. I díky tomu, že jiné firmy musely svým lidem nahonem přidávat, aby jim k americké zásilkové společnosti neutekli.

Zatímco Amazon nabízí zaměstnancům svoz zdarma, v jiných společnostech se musejí na nákladech podílet. Například v roudnickém Adientu, specializujícím se na potahy sedaček aut. „Firemní dopravu využívá asi 240 zaměstnanců z více než 900. Svážíme je od Litoměřic, Loun, Ústí nad Labem a Úštěku,“ vypočítává Vlasta Sloupová z Adientu. Autobusy od smluvního dopravce jsou podle ní zpravidla plné.

Rok a půl po rekonstrukci části Tyršova mostu v Litoměřicích korodují části zábradlí i některé nové kovové prvky u opravených dilatačních uzávěrů. Některé nosné části zábradlí jsou již korozí zcela zničené.
FOTO: Zábradlí reziví. Litoměřický most se bude příští rok opět opravovat