VYBERTE SI REGION

FOTO: Elektrárna dodala do sítě už 20 MWh elektrické energie

Štětí - Pouze jeden den v dubnu nebyla malá vodní elektrárna na Labi ve Štětí plně v provozu. V těchto dnech jí řeka vytváří ty nejoptimálnější podmínky pro výrobu.

1.5.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
16 fotografií
DNO STAVBY malé vodní elektrárny ve Štětí je ve hloubce 13 metrů, kde jsou uloženy dvě Kaplanovy turbíny.

DNO STAVBY malé vodní elektrárny ve Štětí je ve hloubce 13 metrů, kde jsou uloženy dvě Kaplanovy turbíny. Foto: Deník/Václav Sedlák

Čtvrté vodní dílo postavené u zdymadel na dolním Labi za posledních pět let má dvě Kaplanovy turbíny a provozní výkon 5,8 MW. Je téměř identickým dvojčetem elektrárny v Litoměřicích a její stavitelé při realizaci využili zkušenosti získané právě na tomto díle z roku 2011.

Projekt štětské elektrárny byl připravován od roku 2001, v roce 2003 byla pro pokračování přípravy projektu, realizaci a provoz založena obecně prospěšná společnost Energeia. V květnu 2005 projekt získal územní rozhodnutí a během roku postupně všechna stavební povolení.

„Do té doby se nám podařilo získat zhruba 50 milionů korun od dárců a sponzorů. Poté však přišla krize a my dokonce zvažovali, že projekt prodáme. V pravý čas se situace změnila, vyhráno jsme však neměli. Banky nám opakovaně odmítaly projektové financování výstavby elektrárny v rámci obecně prospěšné společnosti. Proto jsme se v roce 2010 rozhodli vyhlásit veřejnou soutěž na výběr generálního dodavatele pro realizaci projektu s podmínkou, že vítěz bude dílo po dobu výstavby, zkušebního provozu a kolaudačního řízení financovat a zaplaceno dostane až tři měsíce po předání zprovozněné elektrárny. Za těchto podmínek bylo vysoutěženo konsorcium akciových společností Metrostav a Zakládání staveb," vysvětluje důvody dlouhé přípravy Marek Černocký, zakladatel a ředitel společnosti Energeia. Hlavními subdodavateli se staly společnosti Siemens a Voith Hydro.

Na rybím přechodu začne v květnu monitoring migrace ryb.

Za uplynulé roky obdržel investor na přípravu a částečnou realizaci projektu od dárců a sponzorů přes 80 milionů korun, ze kterých byla hrazena veškerá příprava projektu. Co je však důležitější, tyto peníze se staly zdrojem pro financování obecně prospěšných činností. „Při správném nastavení tempa čerpání budeme schopni každý rok uvolnit 10 procent z celkového objemu získaných darů od sponzorů s navýšením o inflaci, aniž bychom dary znehodnotili devalvací," říká Marek Černocký.

Díky nastartování unikátního projektu financování budou minimálně osmi miliony korun každoročně podpořeny konkrétní charitativní, vzdělávací a další projekty, jako je například partnerství s Nadačním fondem Klíček, který pomáhá dlouhodobě a těžce nemocným dětem a jejich rodinám.

Společnosti Energeia se podařilo vytvořit tým spolupracovníků, kteří vytvořili v Evropě unikátní projekt financování, na který nakonec slyšely banky. Ve výběrovém řízení zvítězila Komerční banka, která se nezalekla rizika a investorovi poskytla výhodný úvěr na úrovni hypotéky. Určité riziko podstoupil i zhotovitel. Stavba získala podporu 250 milionů korun z Operačního programu Podnikání a inovace a dotaci 4,3 milionu korun z Operačního programu Životní prostředí na vybudování rybího přechodu. Investor načerpal úvěr letos na konci února a okamžitě z něho zaplatil celou realizaci v plné výši. Celková pořizovací cena investice byla nastavena na 950 milionů korun, skutečná pořizovací cena dosáhla zhruba 870 milionů. Provozní náklady nepřesáhnou 16 milionů korun. Provozovatel očekává od elektrárny průměrnou roční 31,5 GW hodin.

Autor: Václav Sedlák

1.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Průzkumné vrty na Cínovci
13

Lithium může být pro náš kraj bílým pokladem

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Kola po zlodějích z Litoměřic mají teď děti v ústavu

Litoměřice - Na dvou jízdních kolech, která dříve patřila partičce lupičů z Litoměřic, budou nově jezdit děti z diagnostického ústavu v Brně. Kola jim předal Úřad pro zastupovaní státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Deníku to řekla mluvčí úřadu Adéla Janů.

„Přesun do Afriky? Tam není konkurence. Dakar je velká značka,“ ví Kalivoda

Roudnice n. L. – Roudnický tým Buggyra Racing odjížděl na Rallye Dakar s cílem prosadit se do elitní trojice v kategorii kamionů. To se mu ale nepodařilo.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies