Tři čtvrtě roku trvající dopravní omezení na dálnici D8 přes České středohoří by mělo skončit. Prackovická estakáda otevře všechny čtyři jízdní pruhy po 20. září. Bude tomu ale předcházet půldenní uzavírka. Další půlroční omezení řidiče čeká příští rok.

MĚŘENÍ DOPADLO DOBŘE

Po jednání s radou monitoringu geologického podloží dálnice to ve středu oznámil ministr dopravy Dan Ťok. „Výsledky měření jsou povzbudivé. Plán je, že tu 20. září provedeme zkušební testování,“ sdělil.

Během testu budou muset auta jezdit po objízdných trasách. Pokud vše dopadne dobře, ministerstvo úsek zprovozní v celé šíři. Přesné datum však ještě nestanovilo.

Příští rok provede Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) další injektáže pod nosnými pilíři. Od jara do podzimu uzavře vždy ten most, kde zrovna budou stavaři pracovat.

Prackovická estakáda vzbuzuje obavy řidičů.
Prokleté dálnici chybí audit. Omezení na estakádě dále trvají

Injektáž má podle ministra Ťoka a vedení ŘSD zvýšit bezpečnost a jistotu v geologicky složitém podloží Prackovické estakády. Přijde zhruba na 50 milionů korun.

„Sanace, které jsme provedli od zprovoznění tohoto úseku do současnosti, stály dohromady 320 milionů,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Brzké úplné otevření Prackovické estakády dálnice D8 přirozeně vítá Ústecký kraj i města na trase. „Uleví to přetíženým krajským silnicím a pokud ministerstvo plánuje cokoliv pro zvýšení bezpečnosti, můžeme to jen kvitovat,“ poznamenal náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek.

AUDIT STÁLE CHYBÍ

Ministr Ťok ovšem měl podle rozhodnutí poslanecké sněmovny do června předložit výsledky forenzního auditu. Měl vyhodnotit  přípravy dálnice D8 v CHKO České středohoří, na kterou v červnu 2013 spadl obrovský sesuv. Během dokončovacích prací v roce 2016 navíc měření prokázala, že jižní pilíř estakády ujíždí do Labe.

Ministr to ale nesplnil. Do výběrového řízení na zhotovitele auditu se totiž nikdo nepřihlásil. Podle ekologického sdružení Děti Země, které podalo kvůli stavbě dálnice řadu žalob, je to jen další způsob, jak problémy zametat pod koberec.

„Připadá nám absurdní, že by v celém státě neexistoval jediný auditor, kterého by nezajímalo, jak dálnici připravovali, zda měli kvalitní podklady, jak fungoval stavební dozor,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

ŘSD a ministerstvo většinu problémů během stavby vysvětlují geologicky nestabilním prostředím Českého středohoří. V minulosti různá zdržení omlouvaly i obstrukcemi ze strany občanských sdružení zaměřených právě na ochranu životního prostředí.

Ministr Ťok ve středu opět přislíbil, že výběrové řízení na auditora jeho resort vyhlásí znovu. „Má úloha byla zprovoznit dálnici, protože do ní stát vložil nemalé prostředky. Jestli má někdo pocit, že se tady stal trestný čin, tak by to měl nahlásit policii. Já ale žádný takový poznatek nemám,“ dodal ministr dopravy.

Kamerové body u Malých Žernosek, které měřily úsekovou rychlost, nechalo ŘSD je v minulých dnech demontovat.
Obávané kamery ze silnice z Ústí do Lovosic zmizely. Poslouží na dálnici D1