A co konkrétně se bude spalovat v čížkovické cementárně Lafarge.

Zástupci soukromých firem, které nyní s odpadem z ostravských ropných lagun obchodují, svorně tvrdí, že se jedná o alternativní palivo. To vzniká termickou reakcí po zvápnění a dostalo jméno GEOBAL 4. Jenže v surovině zůstávají těžké kovy i polychlorované bifenyly, což uznal i ředitel Celia Jindřich Kauca. „Ale jen ve stopovém množství odpovídajícím normám. Materiál není toxický ani karcinogenní,“ tvrdí.

Celio, potažmo Lafarge Cement, se odvolává na bezpečnostní list a desítky až stovky analýz.

Jiný názor ale má Aleš Grof, který v roce 2004 byl obchodním ředitelem Geosanu a za něj podepsal se státní firmou Diamo smlouvu na ekologickou zakázku, tedy odstranění ostravských lagun. Nyní se od svého podpisu distancuje, neboť tvrdí, že je s rizikovým odpadem nakládáno nevhodně.

Co jsou dioxiny?
Dioxiny vznikají nedokonalým spalováním chlorovaných organických látek popř. při spalování jakýchkoli organických látek v přítomnosti chloridových iontů. Na rozdíl od většiny jiných toxických látek či karcinogenů není pro dioxin stanovena bezpečná dávka; předpokládá se, že je škodlivý v jakékoliv koncentraci.

„Lidé se bojí jedů a oprávněně. Evropská norma zakazuje výrobu paliva z nebezpečného odpadu. A to, bezesporu, odpady z ostravských lagun jsou,“ řekl Aleš Grof.

Pro Polsko je odpad toxický
Jak dále Deníku sdělil, existuje pouze jediná norma, která definuje alternativní palivo, a ta vylučuje výrobu z nebezpečného odpadu: ČSN CEN/TS 15357. „Kaly z Ostravy jsou nebezpečným odpadem dle katalogu odpadů klasifikované jako: 05 01 07 kyselé dehty N (vlastní obsah lagun),“ vyjmenoval Grof a pokračoval: „Převážené palivo nesplňuje požadavky evropské normy, která je platná i v Česku. Pokud by toto palivo překročilo hranice naší republiky, bylo by označeno za nebezpečný odpad a navráceno zpět.“

A to se nyní stalo. Poláci dali České republice ultimátum, aby okamžitě se převezlo zpět na naše území dvacet tisíc tun materiálu, který je nyní dovážen k Litvínovu. „Na základě laboratorních zkoušek jsme zjistili, že materiál, který byl dovezen do Polska, není alternativní palivo, ale odpad, na svém území ho nechceme,“ zní podle České televize prohlášení Inspektorátu životního prostředí v Polsku.

Za hranice odpad odvezla firma Simul Trust, ve které je nyní obchodním ředitelem právě Aleš Grof. „Bylo to podle jednotlivých přání polských klientů, využívali ho k energetickému zhodnocení - buď ho pálili přímo, nebo ho přimíchávali do různých směsí,“ reagoval pro Českou televizi.

Obavy ze spalování kvůli dioxinům
Odborníci věnující se ekologii a zdraví, které Deník oslovil, se ale přiklánějí k názoru, že dovážený odpad na sever Čech je pro lidské zdraví nebezpečný. „Největší riziko ve spalování ostravských kalů spočívá v tom, že obsahují polychlorované bifenyly, jejichž spalováním se mohou uvolňovat karcinogenní dioxiny,“ řekl vedoucí toxické kampaně Arniky Jindřich Petrlík.

Josef Richter ze Státního zdravotního ústavu sdělil, že každé zvyšování znečištění ovzduší v Ústeckém kraji bude mít negativní dopad na lidské zdraví. Obává se, že při spalování takových kalů budou vnikat škodliviny, které nejdou ani při nejlepších procesech odstranit a budou v ovzduší ve formě extrémně jemného prachu. Ten je prý pro lidské zdraví velmi nebezpečný. „Podle nové studie amerických vědců nejsou nebezpečné ani tak jednotlivé škodliviny jako oxidy dusíku a síry, ale koktejl, které různé škodliviny a prachové částice vytvářejí,“ varoval.

„V lagunách byly zbytky po rafinaci olejů a ropných látek, skladované mnoho desítek let. Mnohé mohou způsobovat nádorová onemocnění, jsou vývojově toxické, dráždivé a silně zapáchající. Hromadí se v živých organismech,“ uvedl ústecký lékař Ladislav Pyšný.

„Nemám nic proti tomu, aby se tento materiál přidával jako palivo při výrobě v Lafarge Cement Čížkovice,“ řekl litoměřický doktor a ředitel nemocnice Leoš Vysoudil, ale dodal: „Nelíbí se mi ovšem to, že se materiál přepravuje přes celou republiku. Měl být zlikvidován blíže k místu vzniku.“

Na nestandardní proces přepravy materiálu, který je považován za nebezpečný odpad, upozorňuje i Grof. „Dle evropských předpisů je palivo převážené k Litvínovu odpadem, a tak by s ním mělo být i nakládáno. Na železnici je denně vypraveno 66 kontejnerů, tedy 1 320 tun jedů. Přeprava bude trvat minimálně 66 hodin v jednom směru. Takže celkem bude v pohybu cca 350 kontejnerů, tj. přes osm tisíc tun jedů.“

Jako největší riziko je vnímáno spalování v čížkovické cementárně. Odborníci varují, že se při procesu mohou uvolnit dioxiny. To zcela nepopírá ani Jan Špaček, ředitel pro rozvoj a ekologii Lafarge Cement. „Stát se to může. Pokud je problém, okamžitě se zastaví spalování. Únik dioxinů je maximálně v tak malém až nezměřitelném množství. Jedná se o desetiny nanogramů. Naše emise dioxinů jsou minimálně o jeden řád nižší, než je povolený limit.“