Krajský úřad Ústeckého kraje totiž plánuje výstavbu dvou úseků, z nichž první se má začít stavět už na podzim.

„Jako investor plánujeme stavbu stezky od Libochovan až k přívozu ve Velkých Žernosekách,“ řekla krajská mluvčí Magdalena Hanáčková. „Tento úsek cyklostezky je součást projektu Labská stezka č. 2 - 2. etapa.“

Celý projekt má tři části: Děčín – Těchlovice (napojení na 1. etapu), Církvice – Libochovany – Velké Žernoseky a Roudnice nad Labem–Dobříň.

„Těšíme se na to, až se začne stavět úsek z Libochovan k žernoseckému přívozu,“ reagovala starostka Velkých Žernosek Ludmila Pafelová.

Ta ale přiznává, že pro obec bude zajímavější především část od přívozu k areálu CS Betonu. „Nyní cyklisté musí jezdit po silnici, která je zahlcena auty a ještě je v obci zúžena. Když stezka povede podél Labe, pro cyklisty to bude mnohem bezpečnější,“ konstatovala.

Cyklotezka bude mít kombinaci několika typů povrchů. Převážná část bude z asfaltu. Kvůli požadavku na rozebíratelnost je projektována i zámková dlažba bez hran vhodná pro in–line bruslení.

„Úsek z Libochovan do Velkých Žernosek bude z 85 procent financován z dotace strukturálních fondů EU. Celkové náklady této etapy jsou dle rozpočtu 264 milionu korun,“ informovala krajská mluvčí.

Podle Pafelové obec chce po vybudování navazujícího úseku cyklostezky od přívozu směrem na Žalhostice iniciovat na trase doprovodné turistické služby. „Umím si představit stánek s občerstvením či rychloopravnu kol. Určitě to bude chtít něco, co bude na trase pro turisty atraktivní,“ nastínila možné plány žernosecká starostka.

Územní rozhodnutí pro další etapu
Stavební úřad v Litoměřicích vydal územní rozhodnutí na cyklostezku v úseku Velké Žernoseky, přívoz – Litoměřice, ČOV. Výstavba však nebude probíhat souvisle, ale po částech – od přívozu k CS Betonu, poté ke křižovatce v Píšťanech. Zde se napojí stezka na stávající komunikaci a bude pokračovat ze Žalhostic od železničního přejezdu k čističce odpadních vod (ČOV) v Litoměřicích.

„Momentálně probíhají přípravy na výstavbu. Ještě musí proběhnout majetkové projednání, musí se vypracovat stavební dokumentace a požádat o stavební povolení,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje. „Předpoklad realizace je 2012 - 2014.“

I když ale bude vše vyřešeno, na vlastní realizaci musí kraj získat peníze. „Opravdu záleží na získání vnějších zdrojů,“ řekla Magdalena Hanáčková.

„Finanční náklady na výstavbu jsou zatím pouze odhadované. Ještě není vypracována přesnější stavební dokumentace, neproběhlo majetkové vypořádání (výkup pozemků) a není ještě jasný přesný rozsah stavby (délka v kilometrech),“ zdůvodnila Magdalena Hanáčková, proč nelze zveřejnit náklady na výstavbu.

„Odhadovaná délka celého úseku, jehož je tento úsek součástí, je cca 18 km. Počítá se s financováním z prostředků EU.“

Z těchto důvodů kraj není schopen nyní sdělit, jaký bude povrch cyklostezky. „Do těchto rozhodování zasahuje řada účastníků, jako Správa CHKO, vlastníci okolních pozemků či správa vodní cesty.“

Deníku se ale podařilo získat podrobnější informace o plánovaných stavebních objektech v rámci cyklostezky.

Například ve Velkých Žernosekách je navržena odpočívka u přívozu. Tu má tvořit zpevněná kruhová plocha o průměru 9 metrů přimknutá k trase cyklostezky. Ve středu kruhové plochy bude stát lehký přístřešek (ocelová nosná konstrukce – 8 sloupů bez stěn nesoucích dřevěnou střechu pobitou asfaltovým šindelem), pod ním je umístěno sezení (stoly a lavice). Vně přístřešku jsou umístěny další lavičky, odpadkové koše a stojany na kola.