Tady za krásného počasí a melodií živé kapely oficiálně začala letní turistická sezona na Švestkové dráze.

Motoráček letos poprvé zavítal až do Litoměřic a odvezl cestující do Třebívlic a zpět, při další jízdě se pak turisté mohli podívat až do Mostu. V budoucnu se nevylučuje ani prodloužení trasy do Litvínova. Slavnostního zahájení se zúčastnili zástupci Města Litoměřice, Českých drah, Krajského úřadu Ústeckého kraje a také provozovatele Jindřichohradeckých místních drah (JHMD).

Ti všichni si při přivítání vlaku, jezdícího po tzv. Švestkové dráze, stylově připili slivovicí na úspěch projektu, který alespoň v turistické sezoně zachránil dopravu na nedávno zrušené trati Lovosice – Libčeves – Most.

„Jsem rád, že se podařilo protáhnout trasu vláčku až do Litoměřic. Věřím, že bude turisty hojně využívaná a přeji provozovateli hodně spokojených pasažérů,“ přivítal cestující na úvod slavnostní akce litoměřický starosta Ladislav Chlupáč.

Švestkovou dráhu v okrese podporují Litoměřice, Lovosice, Čížkovice, Třebenice, Dlažkovice, Podsedice a Třebívlice. Provozovatel vlaku spolupracuje také s Ústeckým krajem a Českými drahami. S těmi bude provozovat spoj mezi Litoměřicemi a Lovosicemi.

„Přípravy na provoz byly sice hektické, ale vše se zdařilo a mě na celé věci nesmírně těší, že v celém projektu vystupujeme jako spolupracovníci a ne jako konkurenční dopravci,“ řekl ředitel JHMD Jan Šatava.

Pokud se projekt letního turistického vlaku ukáže jako životaschopný, existuje podle zástupců Krajského úřadu Ústeckého kraje šance na obnovení plného provozu na této trati.

„Jsem ráda, že se podařilo zachránit provoz na Švestkové dráze, i když zatím jen v turistickém režimu. Až se ukáže, že připojení Litoměřic navýší počet cestujících minimálně o 100 procent, měli bychom na kraji znovu otevřít diskuzi o zařazení trati do základní dopravní obslužnosti,“ dala naději lidem z okolí Švestkové dráhy Jana Ryšánková z komise regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Ten zatím hradí polovinu provozu z fondu hejtmanky. Druhou polovinu hradí obce podél trati.

Švestková dráha patří mezi typické lokálky vzniklé na konci 19. století. Pravidelný denní provoz byl zahájen 19. prosince 1898 a trval až do 8. prosince 2007, kdy byl z rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje ukončen a koleje osiřely. Trať v délce 44 kilometrů nyní funguje v turistickém režimu.

Od června do července se mohou cestující svézt každou sobotu dvakrát mezi Litoměřicemi a Mostem. V červenci a srpnu pak každou sobotu a neděli dvakrát mezi Litoměřicemi a Mostem a jednou na trase Litoměřice - Třebívlice. Ve vlaku se podává občerstvení, jako zpestření si cestující mohou objednat třináctistupňové pivo Baronka. To se dříve vyrábělo v litoměřickém pivovaru, nyní se lahve s tímto pivem plní v Žatci.

K vlaku se bude připojovat také cyklovagon, který bude sloužit turistům, kteří se rozhodnou kdekoliv po trase vystoupit a napojit se na známou cyklostezku Most – Doksy, nebo navštívit některá zajímavá místa Českého středohoří.

„Jsem rád, že po zavedení trasy vlaku do Litoměřic dostanou lidé další možnost, jak se v turistické sezoně zajímavým způsobem dostat do Litoměřic,“ uvedl na horním nádraží v Litoměřicích místostarosta města Jaroslav Tvrdík.

Ten prozradil, že by se v budoucnu mohla trasa vlaku prodloužit do Úštěka a na opačnou stranu dráhy do Litvínova.