Seminář proběhl v Centru sociálních služeb Klobouk v Terezíně a byl určen zástupcům odborné veřejnosti, především pedagogickým pracovníkům základních a středních škol, odborných učilišť a výchovným poradcům. Seminář vedla speciální pedagožka Mgr. Květa Sluková. Lektorka pracuje na Institutu vzdělávání Vězeňské služby ČR a přednáší na Technické univerzitě v Liberci na katedře sociálních studií a speciální pedagogiky.

Účastníci semináře se dozvěděli, jaké jsou rozdíly mezi agresí a agresivitou, agresivním chování a jednáním, jaké mohou být verbální i neverbální projevy agresivního chování, co vše se dá považovat za agresivitu a jaké jsou rozdíly mezi agresivitou a asertivitou. Lektorka hovořila také o způsobech vytipovávání oběti, i o právních předpisech, které se této problematiky týkají. Celým seminářem nás provázel výrok, že triádou agrese je moc, manipulace a nadvláda.

V současné době se o agresi vůči pedagogům hovoří a diskutuje velmi často. Na osobnost agresora mají vliv biogenetické predispozice, výchova a prostředí. Společnost nemá možnost výrazně ovlivnit dané predispozice a výchovu v rodině, zůstává tedy možnost působení prostředí, které člověka také formuje.

Základním doporučením je nevolit při komunikaci s agresorem konfrontační způsob komunikace, který vede k dalším projevům agrese, jako jsou ironie či šikana. Agresoři si uzurpují právo výjimečnosti, proto je nutné tento „pocit vlastní výjimečnosti“ v agresorovi nepodporovat. I skryté projevy agresivního chování a jednání jsou zřejmé a zjevné a dají se rozpoznat. Důležité je také vědět, že pocity nejistoty a úzkosti jdou „ruku v ruce“ s agresí. Semináře se zúčastnilo 19 účastníků.

Michaela Andrlíková