VYBERTE SI REGION

Letiště ruší vyhlídkové lety

Ústecký kraj - Zpřísněná evropská pravidla zkomplikovala letištím provozování vyhlídkových letů. Každý aeroklub musí od 15. července mimo jiné vlastnit drahou licenci, kterou si však většina z nich nemůže dovolit. Když ji však nemají, mohou dostat i pětimilionovou pokutu.

19.7.2008
SDÍLEJ:

LETY PROSTĚ PŘEJMENOVALI. Prezident Aeroklubu České republiky Vlastimil Dvořák (na místě pilota) si myslí, že zákaz vyhlídkových letů je nesmysl. „Aerokluby nyní létají takzvané fotolety, což je v podstatě totéž,“ říká Dvořák. Foto: Karel Pech

Letiště si však našla cestu, aby vyhlídkové lety z jejich nabídky nezmizely. Budou nabízet takzvané lety pozorovací, seznamovací nebo fotolety, jež pod nařízení Evropské unie nespadají. Vedoucí ústeckého letiště Miroslav Vršecký řekl, že vyhlídkové lety jsou jejich jediným příjmem. Služby se proto nemíní vzdát. Pokud zákazník bude vyhlídkový let požadovat, dají mu vybrat z nabídky pozorovacího nebo fotoletu.

Stejně problém se zpřísněnými pravidly řeší i na mosteckém letišti. „Mezi lidmi jsou vyhlídkové lety velmi známé. Když ale někdo přijde, tak mi mu musíme říci, že to dělat nemůžeme,“ řekl vedoucí leteckého provozu na letišti Václav Pecka s tím, že se lidé často ptají, zda vyhlídkové lety nezruší definitivně.

Spadají pod leteckou dopravu
Vyhlídkové lety od 15. července spadají pod leteckou dopravu. Jen letiště v Roudnici nad Labem z nich získá ročně zhruba 180 tisíc korun. Když o ně přijde, bude to problém.

„Nikdo se s námi o tom nebavil. Není to dobré řešení,“ sdělil prezident Aeroklubu České republiky Vlastimil Dvořák a jedním dechem dodal: „Je to divné, když padesát let lítá celý svět stejně a najednou Evropská unie udělá obrovskou administrativní změnu, s kterou žádný stát nesouhlasil.“

Zdá se vám nařízení EU nesmyslné? Připojte se k diskuzi níže ! !

I další členové aeroklubu tvrdí, že je to nesmysl. Jelikož při provozování letecké dopravy se vždy letí z bodu A do B, ale u vyhlídkových letů tomu tak není. Vždy totiž každá prohlídka začíná a končí na stejném letišti. Aerokluby potřebují speciální licenci, kterou nevlastní, a pokud ji chtějí získat, zvýší se nároky na údržbu letadel nebo kvalifikaci pilotů, což jim výrazně zvýší náklady.

Většina si ale licenci, která stojí sto tisíc korun, nemůže dovolit. Nejsou totiž ani schopny zajistit potřebné zázemí, jaké mají velcí dopravci. Mimo jiné by musely přijmout i další zaměstnance, včetně kvalifikovaných pilotů.

Pokuta až pět milionů korun
Dvořák sdělil, že zná firmu z jižních Čech, která si nakoupila letadla a investovala do reklamy. Vyhlídkové lety ale v současné době provozovat nemůže, za což by vlastně mohla Unii i žalovat.

Letištím hrozí sankce. Když totiž Úřad pro civilní letectví zjistí, že někdo provozuje vyhlídkové lety bez příslušné licence, zahájí s ním správní řízení. Pokuta může dosáhnout až pět milionů korun. Podle Dvořáka zpřísněné nařízení Evropské unie nejvíce postihlo sousední Německo.

Ceny začínají na dvou tisících
V současné době mostecké letiště nabízí vyhlídkové lety od 2 400 do 9 600 za letovou hodinu. Na letišti v Roudnici nad Labem provozuje lety několik firem najednou. Cena se tam pohybuje mezi dvěma až patnácti tisíci korun. Podle typu letadla.

Autor: Radek Nohl

19.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Průzkumné vrty na Cínovci
13

Lithium může být pro náš kraj bílým pokladem

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Kola po zlodějích z Litoměřic mají teď děti v ústavu

Litoměřice - Na dvou jízdních kolech, která dříve patřila partičce lupičů z Litoměřic, budou nově jezdit děti z diagnostického ústavu v Brně. Kola jim předal Úřad pro zastupovaní státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Deníku to řekla mluvčí úřadu Adéla Janů.

„Přesun do Afriky? Tam není konkurence. Dakar je velká značka,“ ví Kalivoda

Roudnice n. L. – Roudnický tým Buggyra Racing odjížděl na Rallye Dakar s cílem prosadit se do elitní trojice v kategorii kamionů. To se mu ale nepodařilo.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies