Na historicky první MHD si Lovosičané stále ještě zvykají. Za desetikorunu mohou projet město od Lovochemie po Holoubkov a zpět. Její zkušební provoz radnice sleduje. První půlrok totiž ukáže, zda bude provoz MHD v Lovosicích zrušen, či nikoli.

„Městskou hromadnou dopravou jsem tu sice ještě nejela, ale zaregistrovala jsem výrazně označený autobus projíždějící městem. Považuji ji za úžasný nápad pro lidi, kteří pracují třeba až v chemičce, nebo pro starší lidi, kteří by jinak museli při návštěvě lékaře projít město pěšky z jednoho konce na druhý. Sama mám jízdní řád MHD vystřižený a nosím ho při sobě,“ říká Helena Šimůnková z Lovosic.

„Já jezdím MHD pořád. Mám už potíže s klouby, a tak jsem moc ráda, že se mohu přes město svézt. Zadarmo,“ pochvalovala si v úterý pohodlné přesuny po městě důchodkyně Olga Svobodová z Lovosic.

První týden cestovali zdarma všichni. Během února autobus MHD převezl 1 561 platících cestujících.

„Celý systém jsme dolaďovali. Zdarma jezdí děti do 6 let, senioři nad 70 let, kteří se prokáží průkazkou vydanou městským úřadem, a držitelé průkazů pro osoby se zdravotním a tělesným postižením. Pětikorunu zaplatí děti do 15 let,“ upřesňuje Jiří Bouček, vedoucí lovosického odboru dopravy. V březnu počet platících cestujících slabě poklesl.

Pro město je ale důležité, že celkový počet cestujících v březnu vzrostl. Podle Boučka cestovalo letos v březnu MHD 2 112 lidí, z toho 1 407 platících, 705 neplatících.

„Zatím to není příliš vysoké číslo, Lovosičané si však na MHD stále ještě zvykají,“ říká lovosický místostarosta Jan Jakub.

Jedenáct spojů na okruhu dlouhém až 15 kilometrů tu denně zajišťuje autobus ČSAD Semily. Městu nabídla cenu 30 korun za kilometr. Město původně odhadovalo měsíční příjmy na přibližně 36 300 korun – při průměrném obsazení patnácti cestujícími na jedenácti spojích a při ceně jízdenky 10 korun. Dotace města byla odhadována na přibližně 67 tisíc korun měsíčně.

„Čas ukáže, do jaké míry se naše odhady potvrdí. Prvotním záměrem byla služba zaměřená hlavně na neplatící skupiny,“ říká místostarosta Jakub.

MHD do práce
Jak uvedl, nejsilněji jsou obsazené linky v ranních časech, které přivážejí cestující k Lovochemii.

„Zatím jsme neměli k dispozici čísla, na jejichž základě bychom mohli jednat s velkými investory, kteří by se mohli na provozu MHD v Lovosicích podílet,“ říká Jakub. „Jediné oficiální jednání jsme zatím vedli se společností AOYAMA. Zatím ale není nic jasné,“ potvrdil místostarosta.

Následující půlrok tak ukáže, která ze zastávek je nejvíce vytížená a kterou naopak město z linky vypustí, případně podle požadavků obyvatel města posune.