Na dálnici D8 zbývá dokončit poslední úsek v délce 16,5 kilometru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Ředitelství silnic a dálnic ČR ještě vloni předpokládalo, že o stavební povolení požádá letos na jaře a s výstavbou poslední části dálnice přes České středohoří začne letos.
Dostavbu D8 ale oddalují průtahy správních lhůt u některých řízení a podávání odvolání ekologických organizací. „V souvislosti s dokončením dálnice D8 jsem přesvědčen o tom, že nám ekologické organizace stoprocentně komplikují život,“ uvedl tajemník městského úřadu Václav Kubíček.
„Hlavní výhrady Dětí Země jsou v tom, že hned na začátku se do celého procesu rozhodování nezahrnul koridor dálnice mimo České středohoří a nějaká varianta s dlouhým tunelem, které by podle nás daleko lépe ochránily tuto krajinu,“ sdělil litoměřickému Deníku Miroslav Patrik z Dětí Země.
„To, že tento úsek dálnice bude hotov později, bylo zřejmé už dávno. Děti Země se totiž nechtějí smířit s tím, že se zbytečně zničí krásná krajina Středohoří. Pouze různí politici a ŘSD ČR slibovali, že bude D8 brzy dokončena,“ tvrdí ekolog. „Je nám líto, že v současné době vzrostl v Lovosicích počet aut, ale, bohužel, se nepodařilo dojít k nějakým kompromisům, které jsme opakovaně navrhovali,“ dodal Patrik.
„Občané nám dávají jasně najevo, že situace, kdy je obtěžuje hluk a zvýšená prašnost, je pro ně zvláště v nočních hodinách neúnosná,“ říká starosta města Jan Kulhánek. „Neodiskutovatelně se na ní podepsaly ekologické organizace,“ říká starosta. „Stát by měl dostavbu D8 urychleně řešit. Je to jediné řešení situace,“ dodává.
Náklady na stavbu byly ještě vloni odhadovány na osm miliard korun. Splnění ekologických požadavků včetně dvou tunelů stavbu prodraží o další miliardu. V současné době se v souvislosti s dostavbou posledního úseku dálnice mluví až o deseti miliardách korun.
Nejkomplikovanějším místem se od prosince stala silnice I/30, po níž je kamionová doprava vedena z Ústí.
Bezpečnost chodců přecházejících přes frekventovanou I/30 měl zajištovat rekonstruovaný podchod u Besedy. Přestože stát, ředitelství silnic a dálnic i město věděly, jaká dopravně složitá situace od prosince 2006 nastane, dodnes chybějí na opravu podchodu peníze.
„O možnostech financování podchodu vedeme jednání. Zatím jsme dostali jen přísliby,“ sdělil místostarosta Jan Jakub. „Máme alespoň zájem o vybudování lávky přes I/30, jednání s železničáři však žádný výsledek nepřinesla,“ dodal Jakub.kamiony