„Účtenku jsem v obchodě nekontrolovala. Když jsem ji druhý den náhodou vyndala z kabelky, mohla se celá moje rodina potrhat smíchy,“ říká Marie Martínková o dokladu, který jí vystavil vietnamský prodejce v prodejně na Družbě v Pokraticích.
Jako na kuriozitu se na vydaný doklad dívají i úředníci. Už proto, že účtenka je pro zákazníka jediným nezpochybnitelným důkazem, kterým při reklamaci může prokázat vadu výrobku.
„Doklad o koupi je prodávající povinen vydat jen na vyžádání spotřebitele,“ říká tisková mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslava Fléglová. „Podle zákona o ochraně spotřebitele musí mít doklad všechny náležitosti. Uveden zde musí být prodávající, zboží, jeho cena a datum, od něhož se odvíjí nárok na uplatnění reklamace,“ vysvětluje Fléglová.
Pokud doklad nesplňuje dané náležitosti, může inspektor ČOI při kontrole uplatnit sankci. „Pokuta pak odpovídá míře porušení zákona. V tomto případě by mohl inspektor udělit na místě pokutu až do výše pět tisíc korun,“ uvedla Miloslava Fléglová.
„S účtenkami za zboží je problém hlavně na tržnici,“ říká Dagmar Bucková z Lovosic. „Musím si o ni říct vždycky, ale nakonec ji dostanu,“ dodává.
Náležitosti účtu řeší finanční úřad, kontroly prodejců pak živnostenský úřad. „Pokud nás zákazník upozorní na to, že na požádání doklad o koupi nedostal, provedeme kontrolu,“ sdělila Jaroslava Jobová, vedoucí živnostenského úřadu v Litoměřicích.
Zahraniční prodejce se podle jejích slov nemůže vymlouvat ani na jazykovou bariéru. „Podle zákona musí zajistit osobu, která hovoří a domluví se česky a je přítomna po celou otevírací dobu,“ upřesňuje Jobová.
„Účtenku si beru pokaždé. Pro kontrolu. Na tržnici ji dostanu vždy,“ svěřila se Drahuše Ringelová z Litoměřic. „Já účtenku nevyžaduji, je zbytečná,“ doplnila Daniela Fialová z Litoměřic.