VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za jednu výplatu si dnes můžete pořídit víc piv než před 25 lety

Severní Čechy - České pivo je nejlepší na světě. Jak se změnila pivní kultura za 25 let?

17.11.2014 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Deníku

„Hospoda byla pro štamgasty místem kulturního vyžití a setkávání. Velký rozdíl je ale v tom, že dnes se pije méně. Dřív přišel člověk třeba i na deset piv, dneska zvládnou ,jen' pět. Ale to bude asi dáno také cenovou relací," řekl hospodský Jiří Doskočil.

„Na pivko jsem chodíval v podstatě každý den, a to minimálně na pět a více kousků. To už si dneska nedokážu představit," vzpomíná s úsměvem pětapadesátiletý Jaroslav Urban. Pivko bylo za korunu, pak za korunu čtyřicet, pak za korunu sedmdesát. Jenže když si je přepočítáte na dnešní výdělky, možná budete překvapeni. Nejvíce piv za jednu výplatu si můžete pořídit dnes. Je to více než 2500 piv! Tedy, pokud se uskromníte a nebudete zavlažovat hrdlo výhradně renomovaným ležákem.

K pivu také neodmyslitelně patřil panák neboli frťan. „Panáky se popíjely podle oblasti, každý měl svou specialitu. Na Ostravsku se pil hodně fernet, v Čechách spíše tuzemák nebo zelená. Někdo si dával třeba borovičku nebo slivovici. To už v podstatě vymizelo," řekl Jiří Doskočil.

Zásadní změnou oproti socialistické pivní kultuře je pestrost nabídky piv. „Za socialismu se čepovalo jen regionální pivo. Nebylo to jako dnes, že máte na výběr třeba z pěti až deseti druhů piv různé stupňovitosti. Měli jsme místní desítku a dvanáctku, a to bylo většinou všechno," poznamenal. To už generaci nastupujících milovníků piva nevyhovuje. „Nejradši mám hospody, kde si mohu vybrat. Pivo mám rád, ale neumím si představit, že bych pořád dokola sosal stejnou desítku," usmívá sePavel Svoreň, pivař narozený v roce 1990.

V druhé polovině 20. století byla navíc československá společnost poněkud kuriózně rozdělena na dva tábory. Jedni pili pivo ze zelené, druzí pili z hnědé láhve. Existovaly osvědčené teorie, že to zelené je prostě lepší. „Většina lidí vybírala zelené láhve. Byla to taková legrace, ale někteří chlapi to brali docela vážně. Podobně tomu bylo s cigaretami Sparta, někdo kouřil jen měkké, někdo zas jen tvrdé," dodal Jiří Doskočil.

Autor: Redakce

17.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČLEN lovosického spolku filatelistů Václav Michalička ukazuje novou známku Porta Bohemica, která byla v pátek 21.4. slavnostně pokřtěna.
9

Nová poštovní známka Porta Bohemica byla pokřtěna

Lovosice, poslední semifinále házenkářské extraligy Lovosice – Plzeň
17

FOTO: Cesta za snem skončila. Lovosice o titul hrát nebudou

Letecká záchranka? Ministerstvo stále nevybralo nového provozovatele

Ústecký kraj - Výběrové řízení na leteckou záchranku ještě neskončilo. Ministerstvo má pro stávajícího provozovatele další peníze.

Jde o všechno! Lovosice musejí mistra porazit, jinak cesta za snem skončí...

Lovosice – Cesta za snem, jehož naplněním by byl vytoužený zisk mistrovského titulu, je čím dál více komplikovanější. Lovosice totiž prohrávají v semifinále házenkářské extraligy s favorizovanou Plzní po dvou venkovních nezdarech v sérii hrané na tři výhry už 0:2 na střetnutí a pokud chtějí vyřazení odvrátit, musejí v sobotu, v neděli a ve středu trojnásobného mistra porazit. Víkendové duely jsou na programu v hale Chemik (pokud Lovci dnes vyhrají, bude se hrát i zítra od 17:00), případný středeční pátý na západě Čech.

ANKETA, FOTOGALERIE: Právě jsme se narodili

Litoměřicko, Podřipsko - Zvolte druhé dubnové Miminko týdne. Hlasovat lze jednou z jednoho počítače do pátku 28.4. do 12 hodin.

Lovosice chtějí kamionům znepříjemnit průjezd městem

Lovosice – Také po otevření posledního úseku dálnice D8 trápí Lovosice silná kamionová doprava. Vedení města chce proto část kamionové dopravy z města vytlačit, a to i přesto, že nemá moc možností, jak toho docílit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies