V rámci co největší autenticity jsem si pro Superba nejel do centra novinářských vozů v Praze, ale do místního autosalonu Škoda. Jednak jsem tím mínil ušetřit čas, ale především jsem chtěl auto ve specifikaci bližší tomu, co si skutečně objednávají zákazníci. Jak mi prozradil Lukáš Merhaut, který má na starosti prodej nových škodovek v děčínském autosalonu Horejsek, zhruba 90 % Superbů se prodává ve dvou nejvyšších výbavách, tj. Style nebo Laurin & Klement. Kdo se rozhodne pro vrcholnou L&K, v naprosté většině odjede s kombinací, jaká je na mém testovacím autě: nejvýkonnější nafta, automat, pohon přední nápravy a 18" kola.

Při přebírání Superbu jsem si znovu uvědomil, jakou cestu Škoda za poslední roky urazila. Jednoduchý, čistý design může na fotkách působit studeně a unifikovaně, ale naživo je to úplně jiný vesmír. Fabia, Rapid, Octavia i Superb jsou jako členové rodiny: mají podobné rysy, a přitom jsou každý sám sebou. Krásně to vynikne, když je vidíte všechny vedle sebe pod jednou střechou. Nemalý podíl na silném prvním dojmu měl i samotný autosalon přestavěný v novém stylu. Jeho geometrická architektura ladí s vystavenými vozy a současně oživuje šeď nákupní a průmyslové zóny pod hlavním tahem městem. Podle Lukáše Merhauta dostávají v nové budově více prostoru nejen vystavená auta, ale především zákazníci.

Na rozehřátí jsem zavítal na parkoviště nedalekého hypermarketu. S ohledem na rozsah výbavy je dobré věnovat nějaký čas seznamování se s jednotlivými komfortními a bezpečnostními vymoženostmi auta. Seznam základních prvků je u auta atakující cenu jednoho milion sám o sobě dost dlouhý. Testovaný Superb měl navíc další porci výbavy za bratru 140 000 Kč. Ve finále se jeho majitel může nechat hýčkat mimo jiné dynamickým podvozkem, třízónovou klimatizací, ventilovanými koženými sedadly, velkoformátovým proskleným střešním oknem, chytrými předními bi-xenony, kamerou s rozpoznáváním dopravních značek a dalšími snad 100 prvky, které tohle auto dělí od základního modelu.

Kdykoliv se mluví o škodovkách, řeč se dříve nebo později zákonitě stočí na kufr překračující standardy své třídy. Superb v tomhle ohledu není výjimka: hodnota 625 litrů znamená, že na nákupní výlety do Pirny nebo Drážďan nepotřebujete kombíka. (Na druhou stranu jestli na kombi trváte, počkejte si do podzimu, kdy se začne prodávat Superb Combi s nějakými 660 litry za zadními sedadly.) Při cestách k sousedům oceníte nejen přepravní kapacitu, ale hlavně dynamický potenciál Superbu. Testovaný vůz byl osazený nejvýkonnějším naftovým motorem, jaký kdy sériová osobní škodovka měla. V kombinaci s pouhými 1650 kg je jeho 190 koní a 400 Nm zárukou bezproblémového udržování konstantního tempa začínajícího číslovkou 2 i v táhlých stoupáních.

Po návratu do Čech si pak všimnete, jak dobře tohle auto funguje i mimo dálnici. Vezměte ho na projížďku třeba z Hřenska směrem na Českou Kamenici a přepněte dynamický podvozek do režimu Sport. Na svých téměř 5 metrů délky se bude Superb vrhat do každého esíčka s nečekanou chutí – zejména když si pomůžete podřazením příplatkovými páčkami na volantu. Na začátku zatáčky si lehce zaklekne na vnější kolo a nechá vás vykroužit požadovanou křivku s rutinou zkušeného geometra.

Pokud nemáte ambice hledat čistou stopu, nechejte Superb v režimu Komfort a kochejte se obřím prostorem korunovaným pohodlím, jaké znají snad jenom majitelé francouzských kočárů s hydropneumatickým odpružením. Z kočičích hlav se najednou stanou spíš koťátkovské hlavičky, tankodrom se promění v udržovanou silnici druhé třídy.

Zhruba 300 kilometrů kolem Děčína stačilo k tomu, aby se Superb předvedl v tom nejlepším světle. Nabízí přesvědčivou kombinaci prostoru, komfortu, bezpečí, dynamiky a vyspělé techniky. K tomu minimálně tady na Děčínsku přidává moderní prodejní a servisní zázemí s vysokou kvalitou služeb. Třetí Superb dokáže oslovit řidiče po celém světě. Co je ale nejdůležitější pro nás, tohle auto pořád rozumí česky.

Za zapůjčení vozu děkujeme autosalonu Auto Horejsek v Děčíně.

Škoda Superb Laurin & Klement
• Motor: 2,0 TDI/140 kW (190 k)
• Převodovka: 6st. automat DSG
• Max. rychlost: 235 km/h
• Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
• Spotřeba: 4,6 l/100 km
• První cena modelu: 599 900 Kč (Superb Active)
• První cena motorizace: 816 900 Kč (Superb Ambition)
• Základní cena testovaného vozu: 941 900 Kč (Superb L&K)
• Cena testovaného vozu vč. příplatků: 1 088 790 Kč