Zase přezouvat… Datum 1. listopadu vnímají motoristé v České republice jako metu, do níž bezpodmínečně musí vyměnit na svých vozidlech letní pneumatiky za zimní.

Pravdou je, že letos od pátku 1. listopadu až do pondělí 31. března příštího roku musí řidiči na tuzemských komunikacích za podmínek stanovených zákonem provozovat automobily na zimních pneumatikách. Poprvé toto ustanovení platilo od listopadu 2011.

Jen málo míst na severu Čech

Podle aktuálního průzkumu České pojišťovny většina oslovených řidičů o této zákonné povinnosti ví, pouze polovina z nich však tuší, že užití zimních pneumatik může nařídit i příslušná příkazová dopravní značka. V rámci průzkumu tuto značku dotazovaní také kreslili.

„Ve vnitrozemí a nížinách se prakticky s touto dopravní značkou běžný motorista amatér nesetká, protože je umísťována pouze v horských oblastech a nebo úsecích, například na D1 na Vysočině, kde se vyskytuje zvýšená možnost sněhu a náledí. V severních Čechách je pouze na pár místech na úpatí Krušných, Lužických a Jizerských hor. Konkrétně v okresu Ústí nad Labem vím, že je na výjezdu z Tisé směr Sněžník, pak směr Nakléřov a Zadní Telnice. Kdo se tedy do těchto míst autem nedostane třeba v zimě nejezdí a nebo jezdí pouze do zaměstnání prakticky tuto značku na silnicích neuvidí. Za touto značkou musí řidič vozidla hmotnosti do 3,5 t použít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech, s minimální hloubkou dezénu nejméně 4 mm," vysvětluje koordinátor BESIPu pro Ústecký kraj Jan Pechout.

Češi o povinnosti většinou vědí

Češi o povinnosti přezouvat v zimním období na zimní pneumatiky za podmínek, které jim ukládá zákon, většinou vědí. Z průzkumu, který Česká pojišťovna nechala letos provést, vyplynulo, že drtivá většina motoristů nutnost přezouvat pneumatiky skutečně vnímá. „Dle výsledků našeho průzkumu přezouvá pravidelně všechna čtyři kola 90 % českých řidičů," říká Pavel Martynek, vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny (ČP).

„Zajímali jsme se rovněž o fakt, zda motoristé vědí, jak vypadá příkazová dopravní značka Zimní výbava, která jim užití zimních pneumatik s odpovídající hloubkou dezénu přikazuje bez ohledu na aktuální povětrnostní situaci či stav vozovky. Poněkud překvapivě měla o této značce povědomí pouhá polovina dotazovaných," dodává Pavel Martynek.

Jan Pechout podle svých slov věří, že polovina českých řidičů netuší, jak svislá dopravní značka „Zimní výbava" vypadá.

„Ve sdělovacích prostředcích sice na podzim 2011 proběhla kampaň, ale ne všichni řidiči média sledují a věnují jim patřičnou pozornost. Možná mohla být kampaň důraznější. Stejně tak příslušné ustanovení, týkající se této problematiky, vyšlo ve Sbírce zákonů. Ale tu prakticky laická veřejnost nesleduje, řidiči profesionálové by se s ní měli seznámit v rámci povinného školení," míní krajský koordinátor BESIPu.

„Trošku zmatek a nejasnosti do toho přinesla následná povinnost použít zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března všude tam, kde se vyskytuje a nebo lze předpokládat sníh, náledí a námraza. I v místech, kde není osazena tato značka," dodává Jan Pechout.

Podle něho ale tomu korunu dávají opět sdělovací prostředky, které v této době houfně uvádí povinnost použít zimní pneumatiky plošně…

Pouze třetina z poloviny

Vraťme se ale ještě k průzkumu mezi řidiči. V jeho rámci měli respondenti, kteří uvedli, že značku „Zimní výbava" znají, což bylo 50 % oslovených, za úkol pokusit se ji i graficky ztvárnit. Ukázalo se však, že značku zná a současně ji i dokáže správně nakreslit pouhá třetina řidičů. „Ze zbylých kreseb bylo patrné, že si ji motoristé pletli nejčastěji se značkou Sněhové řetězy," vysvětluje Pavel Martynek. Častěji si značku vybavili lidé do 45 let věku (75 %).

Viník nehody může zaplakat

Jak k problematice nevhodného obutí vozidel přistupují pojišťovny?

„Pokud se šetřením policie nebo pojišťovny zjistí, že nehoda vznikla v přímé příčinné souvislosti s technicky či typově nevyhovujícími pneumatikami, pak u havarijního pojištění vždy dojde k přiměřenému krácení pojistného plnění s ohledem na míru vlivu tohoto pochybení na vzniku škody. U povinného ručení je samozřejmě poškozenému tzv. skutečná škoda vyplacena za viníka v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může vyplacenou částku vymáhat po viníkovi nehody, a to opět s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vzniku škody," uzavírá vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel ČP.