VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na zimu je nutné zkontrolovat také zámky

Podzim dává jasně najevo, že má blíže k zimě než létu. Déšť v nížinách vystřídá mráz a sníh, který se už nyní vkradl do horských a podhorských oblastí.

19.11.2013
SDÍLEJ:

Na zimu je nutné zkontrolovat také zámky. Ilustrační foto.Foto: FYI

Dny plné vlhkosti následované teplotami pod nulou však mohou mít špatný vliv na zámkové vložky a visací zámky. Ty, jež jsou založené na nejrozšířenějším principu pružinových stavítek, totiž mohou velmi jednoduše vypovědět službu.

Klasické stavítkové vložky vychází z principu, který patentoval již v roce 1788 Robert Barron a posléze v roce 1844 vylepšil Robert Yale. Je tedy logické, že ani s mnohými vylepšeními nemůže dvě stě let starý mechanismus dokonale odolávat například povětrnostním vlivům anebo znečištění.

„Těmito zámky je podle odborných odhadů vybaveno přes 80 procent tuzemských objektů," vysvětluje Luboš Dvořák, přední český konstruktér bezpečnostních zámků a dodává: „Bohužel, právě tyto zámky jsou velmi náchylné k zásekům mechanismu. Pružinky, které jsou nezbytné k jeho bezchybnému fungování, se mohou zanést nečistotami nebo zamrznout. Zámek pak neodemknete anebo naopak nezamknete."

Co nejvíce škodí mechanismu?

Správné ošetřování starých zámků navíc není úplně jednoduché. Vložky pracující na principu pružinových stavítek totiž není možné promazávat běžným olejem. I velmi řídký olej se totiž může spojit s nečistotami a vytvořit uvnitř zámku lepivou směs, která mechanismu naopak uškodí. Je tedy třeba používat roztoky na bázi lithného mýdla. A pokud ani ty nepomohou, je nutné zámek složitě rozebrat.

Pokud dojde k zaseknutí zámku mrazem, je možné pokusit se mechanismus nahřát. I takový zámek je však zralý na výměnu vlhkost se do něj může kdykoli dostat znova a opětovně zamrznout.

České patenty

Poruchovost a nízká bezpečnost klasických stavítkových vložek vedla výrobce k vývoji zcela jiných, lepších systémů. Právě konstruktér Luboš Dvořák stál u zrodu tří českých patentů, na jejichž základě vznikl ve žďárské továrně TOKOZ jeden z nejodolnějších zámků na trhu TOKOZ PRO. Při jeho vývoji se vycházelo ze znalostí českých povětrnostních podmínek.

„Funguje na bázi cylindrických otočných stavítek. Montuje se jak do dveří, tak do visacích zámků. Odolá extrémním vlivům počasí. Pro české podmínky, kde se prašná léta střídají s mrazivými zimami, je ideální," dodává na závěr Luboš Dvořák.

Jak se vyhnout problémům?

- Zamrzlé zámky zkuste rozehřát nebo vysušit. Počítejte však s tím, že se mohou kdykoli zaseknout znovu.

- Zabalení zámku do igelitu je dvousečné na jednu stranu jej ochrání před povětrnostními vlivy a nečistotami, na stranu druhou zvyšuje vlhkost uvnitř mechanismu, která může způsobit při poklesu teploty jeho zamrznutí.

- Chcete-li zámek zakonzervovat, použijte mazadlo na bázi lithného mýdla.

- Pokud bude zámek používán především v exteriéru, volte zámky s mechanismy odolnými zaseknutí nečistotami nebo zamrznutím tedy ty bez pružinkových stavítek.

- Poškozený nebo špatně fungující zámek vyměňte raději za nový. Se zámky pracujícími na bázi cylindrických rotačních stavítek problémy s mrazem a znečištěním mít nebudete.

Autor: Ludmila Veselá

19.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Karel Krejza

Karel Krejza bude jedničkou na krajské kandidátce ODS

Dětský domov v Dlažkovicích získal sociální automobil
4

Dětský domov v Dlažkovicích získal sociální automobil

AKTUALIZUJEME

Vítr poráží popelnice a přemišťuje stánky. Do kraje se řítí orkán

Ústecký kraj - Na Ústecko míří orkán a rychlost větru bude dosahovat až 130 km/h. Meteorologové vydali varování, které platí pro celé území republiky až do odvolání.

Kraj chce v Lovosicích novou výjezdovou budovu záchranky

Lovosice - V Lovosicích by měla vzniknout nová výjezdová základna záchranné služby. Rozhodli o tom na zasedání krajští zastupitelé.

Větší komfort pro cestující: Nádraží projdou opravami

Ústecký kraj – Hned několik velkých oprav nádraží na Litoměřicku, Děčínsku či Teplicku připravuje Správa železniční a dopravní cesty. Nejdražší bude oprava nádraží v Teplicích.

Stávka! 8. března autobusy nevyjedou

Ústecký kraj /ANKETA/ – Lidé, kteří při cestování využívají linkové autobusy, musí ve středu 8. března počítat s tím, že budou muset zvolit jiný způsob dopravy. V Ústeckém kraji se totiž bude konat stávka řidičů autobusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies