Výstava jednoho obrazu. Právě s takovou přišla v posledních týdnech Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem (GMU). Ale proč jen jednoho? Mariánský obraz z roudnického kostela Narození Panny Marie totiž vzbuzuje i po staletích od svého vzniku tolik otázek, že se vlastně nelze takovému počinu galerie divit. Vidět ho v jejích prostorách máte šanci ještě do 27. ledna.

GMU totiž pokládá za důležité pamatovat ve výstavním programu také na staré umění, a to hlavně ve vazbě k roudnickému regionu. Obraz Panny Marie se dnes nachází na bočním oltáři v presbytáři roudnického kostela Narození Panny Marie, kde jej objevil v průběhu prací na Pašijovém cyklu Hanse Hesseho roudnický restaurátor, akademický malíř Jiří Brodský.

Čím je tedy podle jejího kurátora Miroslava Diviny výstava výjimečná? „Tím, že se snaží interpretovat tento pozoruhodný obraz, který býval dlouhou dobu stranou pozornosti a na počátku práce jsme neznali ani autora, ani dobu vzniku. Výstava tak pohlíží na dílo ze všech možných úhlů, aby se podařilo co nejvíce ozřejmit jeho původ," vysvětluje.

Potemnělý obraz ušlechtilé tváře probudil zvědavost Jiřího Brodského a jeho profesionální zájem. Po průzkumu díla se ukázalo, že se pod nečistotami skrývá kultivovaná malba s vytříbeným koloritem. Zřejmě jde o výřez z většího celku, možná s námětem Zvěstování, Navštívení nebo Narození. Pochází pravděpodobně z poloviny 16. století, kdy mohl vzniknout rukou španělského nebo italského mistra. Pozoruhodný je latinský nápis z roku 1847 na rubu, podle něhož byl obraz do kostela přenesen z kaple hradu v Roudnici.

Liší se nějak příprava výstavy jednoho obrazu od jiných? Miroslav Divina, který je kurátorem sbírky malby a plastiky roudnické GMU, k tomu říká: „Výstava přináší výsledky výzkumné práce, která zahrnovala i rentgenové, mikroskopické a chemické analýzy, průzkum archivních listin apod. Největší zásluhy má restaurátor Jiří Brodský, ale podíleli se i historikové umění z Akademie věd či lobkowiczký archivář Petr Kopička." Na toho se restaurátor se obrátil s žádostí o interpretaci historických okolností souvisejících s obsahem nápisu. Nedílnou součást výstavy vytvořil kulturněhistorický exkurz a prezentace restaurátorských prací na díle, které probíhaly v roce 2011.

Podle Miroslava Diviny je zájem o výstavu znát hlavně mezi místními. Obraz bývá běžně uložen v kostele Narození Panny Marie, ale na ne příliš nápadném místě, proto se s ním v GMU mnozí setkávají poprvé. „Reakce nad interpretacemi obrazu pak často vyvolávají i nadšení a radost, že se v Roudnici nachází tak zajímavé dílo," všiml si kurátor nevšední výstavy.

Chystáte-li se v dalších dnech do Roudnice, nenechte si s blížícím se termínem ukončení výstavu ujít. Už víte proč.