VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V cíli zkolaboval, přesto byl Kolomý spokojený

San Juan/Chilecito - Rallye Dakar za sebou má jeden z nejtvrdších dnů historie! Čtvrtá etapa byla nejen nejdelší měřenou zkouškou letošního ročníku a posledních osmi let, ale mluví se o ní jako o etapě s největší "úmrtností" posádek v dějinách Dakaru.

9.1.2014
SDÍLEJ:

Tatra 815 Buggyra - FatBoy při 4. etapěFoto: Petr Lusk/Miroslav Forman/BUGGYRA 2014

Své by o tom mohl vyprávět i pilot kamionu Martin Kolomý, který v cíli vyčerpáním zkolaboval. A to jeho tým Tatra Buggyra byl na čtvrtém místě opět nejlepší českou posádkou.

Paradoxem je, že když Martin Kolomý říká, že tyto dlouhé a těžké etapy miluje, určitě si nedělá legraci. Své tvrzení potvrdil právě při středeční prověrce, v níž, i když trpěl jako zvíře, tak obstál na výbornou. Dakar měl právě díky čtvrtému dílu na programu nejdelší speciálku od roku 2005. Posádky musely zdolat měřených 657 km, které pořadatel rozdělil do dvou částí."Právě proto byl závodní den tak náročný. Obě části byly dlouhé a rozbité. Ke konci nám došla voda, takže jsem přijel značně dehydrovaný. Kluci mě museli křísit, ale zvládli jsme to jen díky dobře připravenému výživovému a pitnému režimu od Nutrendu,"řekl unaveně Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing, kterému tentokrát nestačilo osm litrů nápoje a v cíli na chvíli ztratil vědomí. Jeho navigátor René Kilián hned na tři hodiny usnul.

Kamiony do etapy vyjížděly ze San Juan. Časomíra prvního úseku (216 km) se rozběhla už po čtyřech desítkách kilometrů. Posádka s Martinem Kolomým startovala jako čtvrtá jen půl minuty za českým konkurentem Alešem Lopraisem."Strašně se prášilo, ale Aleše se mi podařilo předjet už někde po dvanácti kilometrech,"podotkl Kolomý, který se celou dobu pohyboval na třetí příčce a na nejrychlejšího Rusa Karginova ztratil jen devět minut. Mezi touto dvojicí se držel aktuální lídr závodu kamionů De Rooy.

Posádky si před druhou měřenou pasáží (284 km) mohly "oddechnout" při sto padesátikilometrovém přejezdu. Kolomý ale nezaváhal ani při druhé rychlostní zkoušce. Během ní se kamiony z tisíce metrů nad mořem dostaly až do tří tisíc. V horských pasážích ale rodák z Bruntálu se svými plzeňskými kolegy nijak nezaostal, ale problémy se mu nevyhnuly."Když jsme projeli řečiště, urvali jsme anténu a přestal nám fungovat navigační systém. Díky tomu jsme nemohli najít poslední way point a ztratili jsme nějakých pět minut. Je to škoda, už bychom vyskočili na bednu. Nevadí, mnohem důležitější je, že auto drží a jede zatím na výbornou,"zaklepal na dřevo Kolomý, jehož posádce právě v samotném závěru pódiovou radost překazil Rus Nikolaev, který byl jen o minutu rychlejší. Týmu Tatra Buggyra tedy opět patřily brambory."Ty máme sice docela rádi, ale je fakt, že na stupně bychom už vyskočit chtěli,"poznamenal navigátor René Kilián.

Vítězstvím v etapě si své vedení jen upevnil Holanďan De Rooy, na kterého Kolomý ztratil, na rozdíl od jiných, pouze deset minut. Díky tomu se "protlačil" do elitní desítky. Nyní mu patří osmá pozice hned za českým pilotem Alešem Lopraisem, na kterého ztrácí lehce přes dvě minuty.

Díky velmi těžkému dílu narostly ztráty u většiny posádek a definitivně se oddělilo zrno od plev. Mnozí zaostali dokonce o několik hodin nebo cíl nespatřili vůbec. Mluví se o nejvyšší "úmrtnosti" v historii. Pořadatelé museli řešit řadu protestů. Čeští fanoušci ale zoufat nemusí. Týmy s podporou motoru Gyrtech až na Ardavičuse dojely maximálně ve druhé desítce a to i Jaroslav Valtr, který svoji liazku "hodil" na bok.

Dakar má za sebou nejdelší měřenou část letošního ročníku. Nejvíce kilometrů ale kamiony budou muset zvládnout hned o den později. Čtvrteční 5. etapa z Chilecita do Tucumánu měří v součtu neskutečných 911 kilometrů! I tentokrát pořadatelé nachystali dva měřené úseky, které mají dohromady 527 km."Bude to prakticky to samé. Opět je před námi pořádná porce v tvrdém terénu, což mi vyhovuje. Dá se hodně nasbírat, i hodně ztratit, ale já doufám, že budeme vepředu. Znovu uděláme maximum proto, abychom se posunuli ještě výš,"dodal Martin Kolomý.

Výsledky - 4. etapa (657 km):1. De Rooy (NED) Iveco 6:06:40, 2. Karginov (RUS) Kamaz +2:01, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +9:04,4. Kolomý (CZE) Tatra Buggyra +10:18,5. Stacey (NED) Iveco +14:06, 9. Loprais (CZE) Tatra +23:12, 18. Vildman (CZE) Liaz +1:36:07, 22. Vrátný (CZE) Tatra +1:52:53, 23. Valtr (CZE) Liaz +1:54:25, 36. Tománek (CZE) Tatra +3:35:36, 40. Ardavičus (KAZ) Tatra +6:22:31.

Celkově:1. De Rooy (NED) Iveco +16:17:33, 2. Van Vliet (NED) MAN +36:12, 3. Karginov (RUS) Kamaz +41:11, 4. Nikolaev (RUS) Kamaz +57:03, 5. Stacey (NED) Iveco +59:42, 7. Loprais (CZE) Tatra +1:09:10,8. Kolomý (CZE) Tatra Buggyra +1:11:19,17. Vildman (CZE) Liaz +4:29:16, 19. Valtr (CZE) Liaz +4:58:23, 22. Vrátný (CZE) Tatra +5:38:21, 24. Tománek (CZE) Tatra +6:14:36, 32. Ardavičus (KAZ) Tatra +9:20:35.

Patrik Pátek

Autor: Redakce

9.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slavnostní vyhlášení ankety Vesnice roku v Libochovanech.
21

FOTO: Vesnicí roku 2017 v Ústeckém kraji jsou Libochovany

Policisté hledají dva mladíky, v Lovosicích platili cizí kartou.

Případ zneužití platební karty byl i díky Deníku objasněn

FOTO, VIDEO: Hasiči a policisté cvičili v Roudnici na divoké vodě

Roudnice nad Labem - Vesty a helmy nasadit a skok do divoké a nebezpečné vody. Pořádně náročné cvičení mají za sebou poříční policisté, hasiči a vodní záchranáři z Ústeckého kraje.

Kraj se zadluží o další 1,5 miliardy. Za peníze opraví mosty i školy

Ústecký kraj - Další obrovský úvěr hodlá Ústecký kraj splatit do konce roku 2031. V okrese by měl být opraven roudnický most nebo vybudováno Centrum sociální pomoci v Litoměřicích.

Soutěž: Vyhrajte s Deníkem vouchery na prohlídku litoměřických památek

Litoměřice - Destinační agentura České středohoří o.p.s., ve spolupráci s Litoměřickým deníkem připravila na druhou polovinu léta soutěž pro čtenáře o vouchery na Okruh církevní památky Litoměřice.

Sportovní svět upíná pozornost opět do Račic

Račice - Polsko, Portugalsko, Rusko? Kdepak! Nejlepší rychlostní kanoisté planety se představí na severu Čech. „V dané konkurenci jsme si moc nadějí na přidělení MS nedělali,“ přiznal šéf Jan Boháč.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení