„Podle údajů automotoklubu (ÚAMK) 20 % nehod může ovlivnit únava v horkém počasí. Horko má zásadní vliv na únavu řidiče. Podle některých odborníků vliv vysokých teplot na organismus člověka je příčinou až 10 % nehod na silnicích a až 20 % na dálnicích," uvedl Jan Pechout z ústeckého BESIPu.

Nebezpečné hodiny

Podle statistik nehodovosti jsou známy i hodiny považované za nejriskantnější, tedy kdy únava doléhá na řidiče nejvíce.

ÚAMK varuje: Nejnebezpečnější jsou noční hodiny v rozmezí 2 až 4 hodin ráno, během dne od 14 do 16 hodin odpoledne.

Ve velmi horkém létě, jako letos, se k tomu přidává pozdně odpoledne v rozmezí od 17 do 19 hodin, kdy je po celodenním žáru vše doslova rozpáleno.

Další rizika

V běžném provozu bez ohledu na venkovní teplotu dopravní policie na severu Čech eviduje letos v Ústeckém kraji nejvíce nehod od 10 do 12 hod. a od 14 do 18 hod. V Libereckém kraji nejvíce od 14 do 16 hod.

V obecnějším smyslu lze za dobu zvýšeného rizika na komunikacích považovat též období brzy ráno od 6 do 8 hod., kdy řidiči i chodci vyrážejí za prací, na nákupy a různé pochůzky.

Rizikové skupiny

Nizozemští specialisté na dopravu zjistili, že nejvíce nebezpečná je únava pro tyto kategorie řidičů: profesionální řidiči na dlouhých trasách, řidiči pracující na směny o dovolených naruší svůj zaběhnutý rytmus, lidé trpící poruchami spánku (usedají za volant nedostatečně vyspalí), mladí řidiči do 25 let.

Podle ústeckého dopravního psychologa Jiřího Seidlice je únava z vysokých teplot doplňována či znásobována u mladých řidičů jako zdroj chyb při řízení nezralostí řidičů, spojenou s větší dynamikou a rizikovostí jízdy.

Alkohol a horko

Podle Seidlice je mimořádně nebezpečné v horku se před jízdou posilnit alkoholem.

„V horkých dnech vzrůstá agresivita lidí. Jsou vystresovaní z celodenního nepohodlí. Mají tendenci jednat za volantem nervózněji, zkratkovitě. Alkohol může zvýšit agresivitu řidiče.

Kromě toho alkohol utlumuje schopnost rychlé reakce na změnu situace na silnici. To dohromady představuje velmi nebezpečnou dvojkombinaci negativních vlivů: Zpomalené reakce agresivního a zároveň nepozorného řidiče," dodal dopravní psycholog.

Jak přežít vedro za volantem

Rady se vztahují především na vozidla bez klimatizace, ale obecně by měl uvedená pravidla respektovat v rámci prevence každý řidič:

1. Vozidlo parkujte pokud možno ve stínu.
2. Používejte ochranné termo folie zakrývající přístrojovou desku.
3. Zkontrolujte stav a množství chladící kapaliny.
4. Před delší jízdou doplňte tekutiny minerální vodou, čajem nebo iontovými nápoji.
5. Do vozu si vezměte vychlazené tekutiny.
6. Pijte i když nemáte pocit žízně.
7. V případě, že je před vámi několikakilometrová kolona, je lepší zastavit u nejbližší benzinové stanice a občerstvit se. Mnoho času tím neztratíte, odpočinete si, při jízdě potom lépe reagujete. Můžete si dokoupit nápoje.
8. Cestujete-li s malými dětmi, dělejte časté přestávky. Nenechávejte v zaparkovaném voze děti ani spící osoby. Teplota může během chvíle přesáhnout i 60 stupňů Celsia.
9. Snažte se zamezit přímému svitu slunce do vozu. Např. bočními roletkami, nebo ještě lépe vlhkým ručníkem.
10. Máte-li chladící box se zapojením do automobilové elektro zástrčky, naplňte jej ledem a nápoji.

Zdroj: ÚAMK