O tom, že se její třetí pokračování vydařilo, svědčí mj. fakt, že si návštěvníci vytleskali ještě přídavek. A protože dvě dirigentské osobnosti nemohou řídit filharmonii současně, musely být přídavky dva. Chačaturjanův temperamentní „Šavlový tanec" patřil Jiřímu Knottemu, zatímco závěrečný sbor z Verdiho opery Nabucco již zmíněnému německému dirigentovi.
Hudební „Putování po Evropě" provedlo posluchače symbolicky starým kontinentem – ve skladbách 14 evropských autorů počínaje Beethovenem, Griegem a Suchoněm až třeba po Jaroslava Ježka, rockovou Metallicu v úpravě pro smyčce či Queen. Na pódiu letního kina se v horkém nedělním odpoledni s orchestrem vystřídali sólistka opery z Chemnitz s okouzlujícím sopránem Guibee Yang, kapela Schizzo Band, čtveřice dívek Daisies zpívající swing a padesátičlenný sbor složený ze zpěváků a zpěvaček několika souborů z Litoměřicka.
Spojení, které ‚frčí'
„Repertoár jsme tvořili tak, že každý navrhl něco, co by rád a pak jsme licitovali, co zařadit či vyřadit. Hráči jsou různé technické úrovně, ale každý má svého mentora, který jim poradí fígle jak na to. A spojení napříč žánry, orchestry, městy i regiony dnes "frčí" a funguje," říká dirigent Jiří Knotte z teplické konzervatoře a připomíná v té souvislosti dnes už legendární počin České filharmonie.
A fungovalo to i v Litoměřicích. Při unikátní akci, která by se jen těžko uskutečnila bez vstřícného přístupu a podpory Sdružení Euroregionu Labe-FMP Interreg, Sächsischer Musikrat a Města Litoměřice.
„Je to o souhře a vzájemném naslouchání, o přístupu dirigentů. Na konci je z toho něco úžasného. A taky pocit dobré práce," shodují se o LLF violoncellistka Marie Puldová a Klara, jedna ze saských houslistek.
Masaryčkou zněl Beethoven
Celý pátek a v sobotu dopoledne se mladí muzikanti z uměleckých škol z Litoměřicka, teplické konzervatoře a saských hudebních škol z Míšně, Drážďan, Radebeulu a Freibergu sehrávali v areálu ZUŠ. Společně, pod střechou stanového přístřešku, i jednotlivě po nástrojových sekcích v sálech a učebnách školy. Podobně jako při dubnovém soustředění v zámku v německém Colditzu. Masarykovou ulicí, v blízkosti velmi frekventované silnice a s občas i s kulisou vlaku a závor zněl Beethoven, Mozart, Brahms… Potom se dění přestěhovalo do letního kina na Střeleckém ostrově. Doslova mravenční práce se pak zúročila v nedělním koncertu.
„Jsem úplně nadšená, užívala jsem si i takové detaily, které se na zkouškách nedařily, jako jsou tremola a dlouhé tóny na konci partů. Teď se najednou mladým jakoby otevřely uši, byli koncentrovaní a vše do sebe hezky zapadalo, " pochvalovala si Adela Drechselová, koncertní mistr orchestru z Drážďan, která v Litoměřicích jako první houslistka vedla houslovou sekci. Zároveň ocenila, co vše organizátoři tak velké akce museli pro zdar akce zvládnout.
Překvapení pro Matthiase
„Byl to náročný víkend, ale výsledek, myslím, stojí za to," komentovala litoměřické soustředění ředitelka ZUŠ Dominika Valešková. Dodává, že velkou měrou k tomu přispěli oba dirigenti. „Velmi si rozuměli, jak hudebně, tak i lidsky. A bylo to znát i na celkové atmosféře zkoušek i koncertu."
„Když skladbu ‚trefíte', musí vás obejít, jak u vás říkáte, ‚husí kůže', zdůrazňoval při zkouškách Matthias. Německý dirigent si za to od pořadatelů a muzikantů v závěru nedělního koncertu vysloužil sladké překvapení - dort v podobě „husí kůže".